Fotoğrafçılık Forumları
Osmanlı’dan Bile Geri Kaldık!
Soner YALÇIN [email protected]
Osmanlı'dan bile geri kaldık!
Gazetelerde okuyorsunuzdur, Türkiye'de son dönemde "nü/çıplak" resimlere sansür uygulanmaya başlandı. Peki, Osmanlı'da durum nasıldı? "Nü" resimler yok muydu? Benzer yasaklamalar, "Peygamberlerin yüzü gösterilmez; meleklerin cinsiyeti belli edilmez" gibi söylemlerle de karşımıza çıkıyor. O halde bugün Topkapı Sarayı Müzesi, Türk-İslam Eserleri Müzesi ve Süleymaniye Kütüphanesi'nde sergilenen eserleri yakacak mıyız? Peki, bizler Osmanlı'nın resimdeki hoşgörüsünü ne zaman kaybettik?
ÖNCE iki olgu sıralamam gerekiyor:
1) İstanbul Film Festivali'nde Yönetmen Peter Greenaway'ın, ressam Rembrant'ın yaşamında dönüm noktası olan "Gece Bekçisi" adlı tablosunun hikáyesini anlattığı filmi Emek Sineması'nda izlerken, iki türbanlı hanım sevişme sahnelerinden rahatsız olup salonu terk etti.
2) 12 Eylül 1980 askeri darbesi, başta Genel Başkan Necmettin Erbakan olmak üzere MSP'li yöneticileri tutukladı. "Selamet Koğuşu"na sabah gelen gazetelere önce Oğuzhan Asiltürk bakıyor; çıplak kadın fotoğraflarını kalın uçlu keçe kalemle boyadıktan sonra arkadaşlarına veriyordu.
Bu iki olgudan sonra gelelim "meselemize":
Bakınız iki olay arasında hiçbir fark yoktur. Bireyler istediği hayatı yaşamalıdır. "Sevişme sahneleri" ya da "çıplak kadın fotoğrafı", inancı gereği bazı insanları rahatsız edebilir. Bunları görmek istememek hakkıdır.
Ancak...
İşte Türkiye'nin sorunu/problemi bu "ancak" sözcüğünde yatmaktadır.
Kişi inancı gereği kabul ettiğini/yaşadığını toplumsal hayata dayatamaz.
Yani: İki türbanlı hanım rahatsız olup sinemayı terk edebilir; ama aksine bir davranışı benimseyip, sinemanın ortasına dikilip "bunu kimse seyredemez" diyemez.
Bu iki hanımefendi bunu demedi kuşkusuz; ama son dönemlerde gündelik yaşam ne yazık ki bazı dayatmalarla sınırlandırılıyor.
Resim sanatından örnek vermek istiyorum:
1) Ressam Ayşegül Yarar, Gaziantep'te açtığı 9'uncu kişisel sergisindeki 45 eserden "nü" tabloları turkuvaz renkli tülbentle sansürledi. İlk gün sergilediği "nü" 10 tablodan 7'sini ikinci günden itibaren kaldıran Ayşegül Yarar, galeri yöneticilerinin "Gaziantep halkına ağır geleceği" uyarısı üzerine "nü" tablolarına sansür uyguladığını söyledi.
2) Giresun Hurşit Bozbağ Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümü öğrencilerinin Can Akengin Sanat Galerisi'nde açtıkları sergide yer alan iki yağlıboya resim, "nü" oldukları gerekçesiyle sergiden çıkarıldı.
3) Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü Yeni Yıl Karma Sergisi'nde bulunan nü resimler, henüz belirlenemeyen kişi veya kişiler tarafından bıçaklandı.
4) Muğla'nın Fethiye İlçesi'nde, Süha Semerci'nin açtığı sergide yer alan nü resimler ve konsept amacıyla yerleştirilen şaraplar, ramazan ayı gerekçe gösterilerek, Fethiye Belediyesi Kültür Merkezi görevlilerince kaldırılmak istendi. Uygulamaya tepki gösteren ressam Semerci, sergisini kapattı.
5) Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, ünlü Fransız ressam Eugene Delacroix'ya ait "göğüsleri açık bir kadının" yer aldığı "Liberty Leading the People" (Halka Yol Gösteren Özgürlük) isimli tablosunu ders kitaplarından çıkardı. Fransız devrimiyle özdeşleşen resimlerden biri olarak bilinen eser, 2001'den beri ders kitaplarında bulunuyordu.
Uzatmaya gerek var mı? Bunların hepsi bir-iki yıl içinde oldu.
Peki, dün nasıldı?
Bunu uzun uzadıya yazarak değil, resimlerle/minyatürlerle anlatmak en iyisi diye düşünüyorum.
Sadece 'nü' resme yasak yok
Tarih 26 Aralık 2006.
Kızılay'ın "kurban bağış kampanyası" için bastırdığı afişte, oğlu İsmail'i kurban etmek isteyen Hazreti İbrahim'e koç indiren Cebrail tasviri büyük tepki çekti.
Tepki; Hz. İbrahim'in yüzünün gösterilmesi ve Cebrail'in kadın biçiminde tasvir edilmesiydi. İddialara göre peygamberlerin yüzü gösterilmezdi ve meleklerin de cinsiyeti olmazdı.
Tepkiler üzerine Kızılay afişi toplattı!
Hz. Muhammed'in yüzünün gösterilmediğini herkes biliyo
Nü bir medeniyet göstergesi olamaz.Herkes bulunduğu ortamda nü istemeyebilir.Ben açıkçası buna karşıyım.Ama nü çeken çeker,buna da hiç birşey diyemem ama bulunduğum ortamda bunu istemem.
4. madde'de de Süha Semerci'nin duyarlı olup da en azından ramazan ayında bu tarz bir sergi açmamasını yeğlerdim.Hadi nü'yü geçtik de şarab'a ne oluyor? Böyle kötü bir olgu'nun bırakın gösterilmesini, barlarda ve marketlerde satılmasına bile karşıyım.Bence geri kalmışlık asıl bu kötü olguların gündemde tutulmasında ve dolaylı reklamlarının yapılmasında..
Ha bir de şu türban örneğiniz çok yersiz.Sadece türbanlılar bu olgudan rahatsız oluyormuş da türban takmayanlar izlemekte sakınca görmüyormuş gibi bir izlenim bırakılıyor..Bu yanlış...
bütün alanlarda ileri gittik de osmanlıdan bir tek sorunumuz olarak nü kalmıştı geri kaldığımız
Not: Bu yazıyı benimseyerek buraya aktardığınız için size hitap ediyorum.Hani sonra git Soner Yalçına anlat derdini falan demeyin
Uyarı
- Forumda yazılan mesajlardan tamamen üye sorumludur.
- T.C. yasalarını ya da uluslararası kanunları, anlaşmaları, tüzükleri çiğneyen mesajlar foruma gönderilemez.
- Konu açmadan önce forumu aramanız önerilir. Bir birinin benzeri konular silinecektir.
- Konunuzu, ilgili ve sadece tek bir bölüme açın.
- Konunuzun başlığını, sorunuzla ilgili özet bir cümle olarak belirtin. "Acil..., yardım.., buraya bakın..., makine alacam kararsız kaldım..." şeklindeki konular silinecektir.
- Topluluklar hakkında tahrik edici ve küçük düşürücü yazılar yazılamaz.
- Site tanıtımı, reklam, satış ve satın alma ilanı şeklindeki mesajlar silinecektir.
- Özel mesaj sistemi ya da mail üzerinden dosya ve bilgi paylaşımı talebi içeren mesajlar silinecektir.
- Programların crack ve seriallerini dağıtmak, crack, warez, hack benzeri sitelerin tanitimi kesinlikle yasaktır.
- Telif hakları kanunu kapsamında; kullanma klavuzu, görüntülü belge veya dökümanların yayınlanması, bu belge ve dökümanları barındıran sitelere link verilmesi kesinlikle yasaktır.
- Herhangi bir kullanıcının kişisel bilgilerini yayınlamak ve özel mesaj sistemindeki bir konunun foruma taşınması kesinlikle yasaktır. Rahatsız edici mesajları olduğunu düşündüğünüz üyeyi site yönetimine bildirin.
- Foruma konu açan ve cevap yazan her üye yukardaki kuralları kabul etmiş sayılır, aksi davranışlar üyelik iptaline neden olur.
Hic osmanlı bahnamesi gören var mı?
Uyarı
- Forumda yazılan mesajlardan tamamen üye sorumludur.
- T.C. yasalarını ya da uluslararası kanunları, anlaşmaları, tüzükleri çiğneyen mesajlar foruma gönderilemez.
- Konu açmadan önce forumu aramanız önerilir. Bir birinin benzeri konular silinecektir.
- Konunuzu, ilgili ve sadece tek bir bölüme açın.
- Konunuzun başlığını, sorunuzla ilgili özet bir cümle olarak belirtin. "Acil..., yardım.., buraya bakın..., makine alacam kararsız kaldım..." şeklindeki konular silinecektir.
- Topluluklar hakkında tahrik edici ve küçük düşürücü yazılar yazılamaz.
- Site tanıtımı, reklam, satış ve satın alma ilanı şeklindeki mesajlar silinecektir.
- Özel mesaj sistemi ya da mail üzerinden dosya ve bilgi paylaşımı talebi içeren mesajlar silinecektir.
- Programların crack ve seriallerini dağıtmak, crack, warez, hack benzeri sitelerin tanitimi kesinlikle yasaktır.
- Telif hakları kanunu kapsamında; kullanma klavuzu, görüntülü belge veya dökümanların yayınlanması, bu belge ve dökümanları barındıran sitelere link verilmesi kesinlikle yasaktır.
- Herhangi bir kullanıcının kişisel bilgilerini yayınlamak ve özel mesaj sistemindeki bir konunun foruma taşınması kesinlikle yasaktır. Rahatsız edici mesajları olduğunu düşündüğünüz üyeyi site yönetimine bildirin.
- Foruma konu açan ve cevap yazan her üye yukardaki kuralları kabul etmiş sayılır, aksi davranışlar üyelik iptaline neden olur.
başkalarının yazılarından ziyade kendi fikirlerini yazsaydınız daha orjianl bir düşünce olarak değerlendirip bir eleştiri ortamı oluşabilirdi. taklitçilikten öteye gidemiyoruz her konuda olduğumuz gibi
Hangi müslüman evinin salonuna asar nü tabloyu tabi istisnalar vardır hadi astıgımızı düşünelim ama bi kaç misafir geldikten sonra indirmek için yeterli kaş göz işareti ve yeterli derecede lafı duyacagıma emiinim bakkalın çıragı ekmek getirse kapıya mahalledeki bakışlar bile degişir
abdullahal, bahname mahrem dünya kitabı veya osmanlılın kamasutra kitabı olarak geçer. İçindeki resimler bugünün hard porno dergilerindeki fotoların minyatür tarzında çizimleridir (örnek foto koyardım ama çoluk var çocuk var). Yani bırakın nü'yü bunun daha ileri boyutları vardır osmanlıda, o günün koşullarına göre bunlar alenen mahalle bakkallarında satılmıyordu ama vardı.
Bugünün ve modern dünyanın koşullarına göre mayolu bir kadın fotoğrafının bile sansürlenmesi ileri değil geri gittiğimizin göstergesidir bana göre.
Eskidost benim evde suluboya bir nü resim var ama hiç sorun olmuyor duvarda öyle kendi halinde asılı duruyor.
İlgili olabilecek konular
-
Zenit Ttl Filmi Geri Saramıyorum
12 Eki. 2020, 23:02 jrpetrolhead
1164412 Eki. 2020, 23:35
jrpetrolhead -
Photoshopta Kullanılabilecek Kaliteli Png Psd Resi
01 Ara. 2019, 12:32 prodersler
0258501 Ara. 2019, 12:33
prodersler -
-
Silinen Fotoğrafları Geri Getirme
14 Tem. 2012, 09:36 ardabeyaz
44434415 Ağu. 2018, 15:56
kriptopara -
Sublimasyon Baskıda Geri Dönüşüm..
07 Mar. 2009, 16:30 rsoyturk
81553817 Tem. 2018, 18:06
transfermatik -
Yazı Font İsmi Veya Link Bilen Var mı ?
11 Kas. 2017, 09:21 ferdikurban
0230011 Kas. 2017, 09:21
ferdikurban -