Fotoğrafçılık Forumları
Sensör Boyutu Ve Makro Çekime Etkileri
SENSÖR BOYUTLARI VE MAKRO ÇEKİM
Bilindiği üzere piyasada farklı sensör boyutlarında ve farklı türlerde makineler satılmakta.
herkesin anlayabilecegi basitlikte bu sensörler boyutları ve fotoğrafa etkileri konusunda kısaca bilgi verip,daha sonra makro çekim ile ilişkilendirmeye çalışacağım.. bilgiler sensor boyutunun makroyla ilişkileri üzerine olacagı için diger detaylarla ilgilenmeyecegim.
Burada verecegim bilgiler genellikle, fotografcılar tarafından bilinen ancak hiçbir kaynakta uzun uzun
acıklanmamış bilgiler olacağı için, konu hakkında bilgi arayanlara faydalı olacaktır diye dusunuyorum
Öncelikle sensör boyutlarını şekil yardımıyla gösterelim..
(not:ölçüler bire bir degildir,yanı 36mm yazan ölçü farklı monıtorlerde farklı boyutta gorunecektir,ancak sensor boyut oranları dogrudur..)
özellikle “megapiksel”,”diyafram” ve alakalı diger etkenlerin aynı olduğu varsayılırsa:
“SENSÖR BOYUTU ARTTIKÇA ALAN DERİNLİĞİ AZALIR”
MAKRO ÇEKİMDE SIKLIKLA KULLANILAN TEKNİKLER:
1. Makro objektifler: genellikle 1:1 büyütme oranına sahıp lenslerdir.
1:1 buyutme oranı demek. cekilen nesnenın birebir boyutuyla sensore yansıması demektir..yani gerçekte 1 cm olan bir cisim, 36mm lik sensor uzerındede 1 cm yer kaplayacaktır..şekille anlatmak gerekirse:
2. UZATMA TÜPÜ: uzatma tüpü,lens ve makine arasına takılan plastik yada metalden halkalardır. AF mekanizmalı modelleri olduğu gibi sadece halka görevi gören ve manuel olarak netleme yapılmasını saglayan modelleride vardır .Kullanırken tripod ve mumkunse ring flaş kullanmak faydalı olacaktır. Manuel focus için bası serbest hareket edebilen bir tripod faydalı olacaktır. Makro objektife ciddi ve ucuz bir alternatiftir..
Zira objektifin onune ekstra bir lens,filtre, konvertor koyulmadığından objektifin verecegi fotograf kalitesini bozmaz.
Uzatma tüpünün uzunluğu arttıkça, büyütme oranı artacaktır. Ancak alan derinliği milimetrelerle ölcülecek denli azalabilir.. bu nedenle yüksek diyafram degerleri kullanılmalıdır.
Uzatma tüpü ısıgın sensore kadar gececegi mesafeyi uzatacagından, sensorun daha fazla ısık alma ihtiyacı dogacaktır..
Hem bu nedenden,hemde alan derinligini arttırmak için yuksek diyafram kullanılması ışık ıhtıyacını arttıracagından, harici ısık kaynakları (mumkunse ring flaş) kullanmak, ve tripod kullanmak işimizi kolaylastırır..
Örnek: 5 cm boyutunda uzatma tüpümüz ve 50mm bir lensimiz var.
50mm tüp / 50mm lens = 1:1 büyütme oranı
Eger lensimiz mesela 18mm olsaydı
50mm tüp / 18mm lens = 2,78:1 buyutme oranı saglayacaktık..yanı nesneyı 2.78 kat buyutecektik.
- geniş acıya gidildikce buyutme oranı artacaktır
- uzatma tüpünün boyu arttıkca buyutme oranı artacaktır.
3.UC UCA OBJEKTİF EKLEME TEKNİGİ: makineye takılı objektifin onune baska bir objektif ters baglanır,buyutme oranı makineye takılı objektifin odak mesafesi / ucuna takılı objektifin odak mesafesi
yanı 70 mm bir objektif onune 35 mm bir onjektif yakılırsa 2:1 buyutme saglanır
4. TERS OBJEKTİF TEKNİĞİ: bu teknikte,lens govdeye ters tutularak/bağlanarak çekim yapılır. Bunun için yıne halka seklinde bayonet ve vidalı aparatlar vardır.
Ters objektiftede geniş acıya gidildikce büyütme oranı artar, ancak alan derinligi fazla düşer, bu yuzden yuksek diyafram degerleri ve iyi aydınlatma bu teknik içinde gereklidir.
Sensör boyutları ve makroda alan derinliği:
Alan derinliği: fotograftaki net alan olarak acıklanabilir. Düşük diyafram degerlerinde alan derinligi,azalır,yani net alanımız azalır. Resimle anlatmak gerekirse
“Aynı diyafram degerlerinde”, sensör boyutu arttıkca, alan derinliğinin azaldığını daha oncede soylemiştik.
Bu (misalen) aynı degerlerde (odak mesafesi,diyafram vb.) FF bir sensorde de 3 cm lik bir net alan varsa , APS-C bir sensorde 5 cm lik net alan olacaktır anlamına gelir.. (ölçüler sadece ornek verme amaclıdır)
Aynı şekilde sensör gitgide küçüldükçe alan derinliği daha cok artacaktır..
Makro çekim için bunun iki faydası vardır, birincisi düşük alan derinligi nedenıyle yuksek dıyafram kullanma ihtiyacının bir olcude azalması..
Alternatif makro tekniklerinde alan derinliğinin cok az olması bizi yuksek dıyafram degerlerine, ve dolayısıyla yuksek ısıklandırma ıhtıyacına muhtac bırakıyordu. Yuksek dıyafram degerlerine ragmen alan derinliginin istenilen duzeyde olmamasıda bir baska handikaptı..
Ancak daha kucuk sensor, daha yuksek alan derinligi demek oldugundan aynı diyafram degerlerinde daha fazla net alan, veya aynı net alan için daha acık dıyafram kullanılabileceginden daha az ısık ıhtıyacı olacaktır..
Sensör boyutunun azalmasının makro çekime bir başka faydası daha vardır:
Buda yakınlastırma oranını artması;
Şöyleki: crop faktorlu sensorlerimizin uzerıne birebir dusen goruntu boyutu aynı olacagından, fotografik goruntumuz daha buyuk olacaktır..şekille açıklamak gerekirse:
Nesnemizin izdüşümü 1.5 crop faktorlu lensimiz uzerındede 1 cm’dir,ancak sensor boyuna oranlayacak olursak buyuk sensore gore daha yakın bir cekim elde etmiş oluruz.
Buyutmemiz yine 1:1 dir ancak 36mm esdegerine gore hesaplayacak olursak
Şekilde görüldügü üzere APS-C sensoru 36 mm gibi gorup hesaplarsak, bocegimizin sensore düşen izdüşümünün 1.6 cm dolaylarında oldugunu goruruz..
1 cm lik bocegin 36mm sensore 1.6 santim gibi düşmesi demek, 1.6kat buyutme saglandıgı anlamına gelir.
Sensor boyutu ufaldıkca, 36mm sensore esdeger hesaplamada dahada buyuk degerlere cıkılabilecegi gorulebilir..
Crop faktorlu bir makinede, uzatma tupu ve geniş acılı bir lensle, 5-6-7 kat ve hatta daha fazla buyutme saglanması mumkundur,ancak alan derinligi bu buyutme oranlarındada kacınılmaz olarak bır sorun olacaktır..
Tabiki bu sorunun onune gecmek içinde bazı yontemler var.
Daha once sitemiz uyelerinden “taneryildirim” ın actıgı bir konuda anlattığı üzere COMBİNE ZP adlı programla, değişik diyafram degerlerinde cekilmiş fotografları birleştirip maksimum detay ve derinlige ulasabilirsiniz..
COMBİNE ZP ve kullanımı hakkında bilgi için
http://forum.netfotograf.com/photo_technics.asp?msg_id=37469
Gercek buyutme oranının en garantili hesaplama yontemi, bir cetvele tam kadraj yapıp, kadraja giren olcuyu sensor boyutuyla oranlamaktır, bu bize “makinemizin” nesneyı buyutme oranını verir, aynı oranlamayı 36*24 sensore gore yaparsakta nesneyı nekadar buyuttugumuzu hesaplamıs oluruz..
bu iki kavramın farkını acıklamak için bir ornek fotografa daha ihtiyac var sanırım..
Fotograftaki sinegin kafası yaklasık 2.5 mm boyutlarındaydı..fotografını cektigimde olcmustum..
Şimdi hesabımızı yapalım, benim makinemin sensor boyutu 1 / 2,5” yani uzun kenarı 5,8mm uzunlugunda.
36mm’de 18,9 mm gorunen sinegin kafası
5.8mm de 3,2 mmye denk gelir..gercek boyuta oranlarsak
3,2 / 2,5 =1,25 :1 buyutme anlamına gelir..
ben çekim yaparken makinemin objektifi onune bir lens takarak bu makro cekimleri yapıyorum..yanı 3. sıkda anlattıgım ucuca lens ekleme teknigiyle.
makinem uzerındeki objektif 6-72 mm bir lens makine onune taktıgım lens ise bir helios 58 mm
tam zoomda cekim yaptıgım hesaba katılırsa
72mm/58 mm = 1.25:1 buyutme anlamına gelir
Bu bize şunu gösteriyor. Benım makinemin sensoru bu sinegi 1,25 kat buyutmus..
Peki bunun 36mm eşdegeri nedir???
36 mm esdegerde sensor uzerıne dusen goruntu / gercek boyut
18,9 mm / 2,5 = 7,5:1
Bu fotografta tam 7,5 kat buyutme saglamısım.
***************************************
Eger benim elimde FF bir makine olsa ve 1:1 buyutme saglayan bir makro objektifle bu cekimi yapsaydım sinegin kafasının boyutu butun kare içerisinde yaklasık olarak yandaki ufak kare kadar olacaktı..
Uzun ve biraz karmasık olsada, olabildigince acık yazmaya calıstım..
Sadece lensler degil,fotograf makinelerinin govdeleride yapılacak cekim amacına uygun secilmelidir.
Örneğin kuş fotografı ceken birisinin, crop faktorlu bir makine kullanması yararına olacaktır, hem pratik hemde maddi olarak..
Aynı şekilde bu orneklerlede goruyoruzki, makro cekecek birisininde crop faktorlu makineler kullanması yararına olacaktır..
Hepinize iyi cekimler diliyorum
edit: sonradan yaptıgım eklemeleri kalın harflerle yazdım.
BU YAZININ İNTERNETTE PEK ÇOK FORUMDA KAYNAK YA DA İSİM BELİRTİLMEDEN, VE TABİ İZİN ALINMADAN, KENDİ YAZMIŞÇASINA PAYLAŞILDIĞINI GÖRÜYORUM...
İZİN ALMAK BU KADAR MI ZOR?
REFERANS VERMEK BU KADAR MI ZOR?
SİZİN GİBİ ASALAKLAR YÜZÜNDEN PAYLAŞMAKTAN SOGUYOR İNSANLAR.
merhaba
Melih beyin söylediklerinin doğruluğunu sorgulamıyorum. onun anlattıklarını da kavramış durumdayım ancak sizin yazdıklarınızı tam kavrayamadım:
"Sizin "değişmemesi" gerektiği fikriniz sanırım Melih beyin bahsettiği croplu fotoğrafı büyütme aşamasını kendi kafanızın içinde yapmamanız. Saf teori ile uygulama farklı sonuçlar veriyor. Crop faktörlü fotoğrafı full frame ile aynı boyuta getirmesek haklısınız. Ama durumları eşitlemek için böyle yapmak gerekiyor."
Melih beyin söylediği croplu fotoğrafı büyütme aşaması hangisinir?
Crop faktörlü fotoğrafı full frame ile aynı boyuta getirmek nedir?
bunları örnekle açıklar mısınız?
Melih beyin "d700le çekilen fotoğrafı bir 20x30 sonra 50x70 basıp bu 50x70 içerisinden 20x30luk kısmı kesip almak"la ilgili örneğini anlıyorum. ben de şunu soruyorum: "aynı mesafeden d700 200mm f:4 ve d90 200mm f:4 ile fotoğraf çeksek d90la çekilmiş fotoğraf d700le çekilmiş olanın 1.5 kat yakın hali olmayacak mı. Öyleyse d90la çektiğimiz fotoğrafı 20x30, d700le çektiğimiz fotoğrafı 30x45 (20x30'un 1.5 katı) bastırsak. sonra 20x30 bastırdığımız fotoğrafı 30x45 bastırılan fotoğrafın ortasına koysak ve 20x30la aynı kadrajı elde ettiğimiz şekilde kessek (yani birebir üstüste bindirme yapsak). şimdi elimizde aynı kadraja sahip iki tane 20x30 fotoğraf oldu mu? İşte genel kabul edildiği gibi ikisine de 30cm mesafeden baksak, hangisinde alan derinliği daha fazladır?
iyi günler..
"aynı mesafeden d700 200mm f:4 ve d90 200mm f:4 ile fotoğraf çeksek d90la çekilmiş fotoğraf d700le çekilmiş olanın 1.5 kat yakın hali olmayacak mı."
Tabii ki hayır. Crop faktörlü makine daha "yakın" fotoğraf çekmez, daha küçük
kadrajlı fotoğraf çeker. O yüzden küçük olanı büyütüyoruz.
Melih beyin yazısından alıntıladığınız bölüm konuyu iyi anlatıyor aslında ama
başka bir anlatım daha okumak istersiniz diye daha önce kendi yazdığım
bir yazıyı buraya kopyalıyorum. Umarım daha açıklayıcı olur:
Aslında alan derinliği dediğimiz kavram bir kabulden ibaret. Teorik olarak baktığımızda
biz lensimizi belli bir mesafeye netliyorsak, o noktanın hemen önü ve arkasından
itibaren görüntünün bulanıklaşması lazım. Ve gerçekten de öyle. Ama bunun insan
gözü tarafından algılanabildiği ve algılanamadığı bir ölçek var. Şöyle ki, çok uzakta,
yıldız gibi nokta şeklinde gözüken bir nesne düşünün. Bunu doğru netleyip kağıda
bastığınızda bir nokta olarak gözükmesi lazım. Ama netliği biraz bozduğunuzda
bu nokta, nokta olmaktan çıkacak ve bir daireye benzemeye başlayacak. Kağıt
üzerindeki bu noktaya büyüteçle ya da mikroskopla bakarsanız noktanın daireye
dönüştüğünü erkenden farkedersiniz ama çıplak gözle baktığınızda daha fazla
bir orana kadar onu nokta olarak görmeye devam edeceksiniz, ancak belli bir sınırı
aştığında sizin için nokta olmaktan çıkıp daire haline gelecek. İşte bu sınırdaki olaya
bir isim vermişler: "Circle of confusion". Tam bu sınırdayken o bir nokta mı, yoksa daire mi
emin olamıyoruz, ama sınırı aşınca "tamam, bu nokta değil" diyoruz.
Şimdi alan derinliği hesapları yapacaksak ve lensleri rakamsal olarak değerlendireceksek
bu işin bir standardını koymak lazım. Herkes kendi kafasına göre karar vermesin diye,
10x15 cm bir kağıda alınan baskıya 60 ila 90 cm uzaktan bakarak değerlendirilmesine
karar verilmiş. Bu da 35 mm film ya da full frame dijital için 0.03 mm çapında
bir nokta olarak kabul edilmiş.
Şimdi crop faktörlü sensörlere geçtiğimizde, değerlendirmenin yine 10x15* baskı
üzerinden adil bir şekilde yapılabilmesi için görüntüyü o alanı kaplayacak kadar
büyütmek gerekiyor, çünkü crop faktör daha küçük bir alanda görüntü oluşturuyor,
35 mm film kadar bir alanda oluşmuyor görüntü. Örneğin 1.5 crop faktörlü Nikon
sensör için circle of confusion= 0.03/1.5= 0.02. Siz baskıyı bu oranda büyüttüğünüzde
noktanın daireye dönüştüğü yer, yani "circle of confusion", daha kısa bir mesafede
elde ediliyor. Bu da alan derinliğinin "azalması" demek oluyor.
Bu durum, alan derinliği hesabı yapmanın teorik kısmı. O yüzden DOF calculator
denilen programlarda sensör boyutunu full frame'e çevirdiğimizde alan derinliğinin
arttığını görüyoruz. Çünkü sadece o bileşeni değiştirdik, lens açısını ve konuya
uzaklığı aynı bıraktık.
Oysa, gerçek hayatta fotoğrafçı başka bir şey yapıyor, full frame kullanan kişiyle
aynı görüntüyü elde etmek istediği için, lensini değitirip daha geniş açılı bir lens
takıyor ya da konudan uzaklaşıyor. Bu da olayı yine tersine çeviriyor ve crop
faktörlü (DX) lens kullanan kişi pratikte daha çok alan derinliği kazanmış oluyor.
Çünkü lens açısının ve konuya uzaklığın alan derinliğine etkisi daha fazla.
* Bu 10x15 lik baskı boyutu Melih beyin yazısında farklı,
sebebini tam araştırmadım, belki birimiz inch/cm
çevriminde hata yapmışızdır. Ama önemli olan fikir.
#yukselp' tarafından 08.10.2009 16:59:29 tarihinde düzenlendi.
merhaba
epeyi yazılmıs, tartısılmıs..
aslında zaten hepiniz aynı seyı yazmıssınız. anlasmazlık olan noktayı tam olarak anlayamadım cunku hem benımkılerle hem birbirinizin yazdıklarıyla aynı seyı yazıyorsunuz benım anlayabildigim kadarıyla..
**************
benım buradaki degerlendirmem , 35mm esdegerlik uzerindendir.
bu ne demek..
1.5 croplu makinede 50mm 35mm esdegerde 75mm ye denk gelir..
ama gosterdigi alan olarak, lens ozellikleri olarak degil..
35mm esdegerlikte hesap yaptıgımız zaman,
crop faktorlu makinede 50mm ff makinede 75mm lens kullanılacagı için (aynı kadraj için) ff sensorde alan derinligi azalır diyorum..
75mm daha az alan derinligi verecektir,cunku alan derinligi birincil olarak fokal uzunlukla alakalıdır.
yani aslında birebir ilişkili olmayan birseyı,dolaylı ilişkilendirmeyle degerlendiriyorum ve sensor boyutu artınca alan derinligi azalır diyorum.. bunuda 35mm esdegerlemesi uzerınden yapıyorum..
daha anlasılır olması için; dslr like larda (kendi makinemden ornek vereyim) 36-432 bir lens var. ancak alan derinligi 432mm de bile cok fazla,bunun nedeni lensin aslında 6-72mm bir lens olması, ve bahsedilen degerin 35mm esdeger olması..yanı tam zoomda 432mm bir lensın gosterdigi acıyı gostermesıne ragmen lensin 72mm olması...
*********************************
sizde ifade etmişsiniz:
***ff uzerındeki 75mm 1.5 croplu uzerındeki 50mm ile aynı alanı gosterecektir.
cekim aynı mesafeden yapılırsa, ff uzerındeki 75 mm oldugu ve alan derinligi fokal uzunlukla alakalı oldugu için derinlik daha az olacaktır..
***iki makine uzerıne aynı lens takılıp,crop faktorlu olan aynı kadraj için biri daha uzaga yerleştirildiginde uzaklık alan derinligini etkileyecektir ve alan derinligi uzaklıkla ilgili olarak artıp azalacaktır.
...gibi seyler.
ancak baska bir yazının konusudur,
benım burada yazdıgım yazı sensor boyutlarının makro fotografta buyutmeye etkisi uzerıne bır yazı..
alan derinligi teknik ölçümleriyle alakalı degil..
yani bu yazıların yeri burası degil..
keşke ayrı bir konu acıp onun altında bu bilgileri paylassaydınız..
******************************************************
işin cok teknik okumasına takılmayacagımı ve konunun makro buyutme ile alakalı oldugunu belirtmiştim yazının basında ve baslıgında..
buradaki amac, "amator" fotografcıya yol gostermek..
eger konuya yakınlasmak istiyorsanız 2x crop faktorlu bir makine 1.5 crop faktorlu bir makineden daha avantajlıdır diyorum..
bunuda yukarıdaki ornek fotograflardaki buyutme oranıyla gosteriyorum..
burada diger sartların eşit tutulması gibi bir onermemde varki bununda farklı amacları var.
mesela 1.5 crop faktorlu fotografın 10mp ff makinenin 25 mp fotograf veriyor olması gibi..
bu durumda 1.5 crop faktorun saglayacagı fayda zaten bir anlam ifade etmiyor..
25mp fotograftan crop yaparak benzer bir kadraj alabiliyorsunuz, ama alacagınız detay konusu bence tartısmalı bir konu burada..
cunku dslr ile cekilmiş makrolarda, benım dslr-like ile cektigim yukarıda bir ornegi olan makrolarım arasındaki detay farkının benim lehime fazla oldugunu dusunuyorum gordugum,inceledigim orneklere dayanarak. (dslr-like uzerınde makroya ozel objektif kullanmamama ve uc-uca lens ekleme gibi optik elemanı arttırıp kaliteden calan bir teknik kullanmama ragmen)
****
(burada ikinci bir kıstas olarak ve kısaca alan derinligine deginmemin nedenide, basından beri bahsettigim esdegerlik konusuyla alakalı..
2x crop faktorlu makine uzerınde 100mm lens ile 200mm lens kadrajı verecek, ancak 100mm lens alan derinligi verecek.
ff makinede aynı kadraj için 200mm lens kullanıp alan derinligi daha az fotograf cekmek gerekecek..)
alan derinligine deginme nedenide, makro fotografta yakınlastırma saglarken alan derinliginden buyuk olcude feragat etme gereginin olmaması nedeniyle crop faktorlu makine kullanmanın daha geniş bir kullanım alanı sunmasıdır.
malum alan derinligi arttırmak için diyafram kısmak ısık ihtiyacınıda arttıracaktır.
ayrıca kısık dıyafram enstantaneyıde dusurecektir,
kus fotografcılıgındada buyuk bir sorun ısık , yuksek mm nedeniyle duyulacak yuksek enstantane gerekliligi,bu nedenle yine crop faktorlu makineler bu iş için daha uygun.
*********************
umarım acıklayabilmişimdir..
konunun alan derinligi uzerıne degil, sensor boyutunun makrodaki buyutme oranına etkisi uzerıne oldugunu tekrar hatırlatmak istiyorum..
tavsiyem alan derinligi uzerındeki acıklayıcı bilgilerinizi farklı bir baslık altında sunarak,meraklılarına ayrı bir tartısma platformu saglamanız, konu hakkında fikir belirtmek isteyenlerede bir mecra sunmanızdır..
hem site içinde teknik konu sayısı artar,hemde makroyla hiç ilgilenmedigi için bu konuya girip bunları gormeyenlerinde gormesini saglarsınız
iyi gunler
sayın yükselp;
"aynı mesafeden d700 200mm f:4 ve d90 200mm f:4 ile fotoğraf çeksek d90la çekilmiş fotoğraf d700le çekilmiş olanın 1.5 kat yakın hali olmayacak mı." Tabii ki hayır. Crop faktörlü makine daha "yakın" fotoğraf çekmez, daha küçük kadrajlı fotoğraf çeker. O yüzden küçük olanı büyütüyoruz. demişsiniz...
İşte, daha küçük kadrajlı fotoğraf çekmek için, aynı objektifle daha yakından çekmek gerekmiyor mu. yani (misal) d90la 6 metreden çekilen fotoğrafla aynı kadrajı yakalamak için d700le 4 metreden fotoğraf çekmek gerekmez mi? fotoğrafların ikisi de 4 metreden aynı lensle çekildiklerinde ise d90la çekilen d700e göre daha yakından çekilmiş gibi olmaz mı? Bahsettiğim şey budur.
d700le çekilenin kadrajı dediğiniz gibi daha geniştir. işte bu yüzden de fotoğraftaki objenin kapladığı alan d90la çekilmiş fotoğraftaki objenin kapladığı alandan küçüktür. İşte bu yüzden d700le çekilmiş fotoğraflı d90la çekilmiş olana oranla 1.5 kat büyük basıyorum. Bunu yapmaktaki amacım fotoğraftaki cismi aynı boyuta getirmek. Aynı boyuta getirdikten sonra da 20x30 şeklinde kesiyorum. Ve alan derinlikleri arasında fark var mı merak ediyorum ? =)))
not: şu aşamada yeni bir konu altında sıfırdan tartışmaya başlamak zor olacak gibi =)
"İşte bu yüzden d700le çekilmiş fotoğraflı d90la çekilmiş olana oranla 1.5 kat büyük basıyorum. Bunu yapmaktaki amacım fotoğraftaki cismi aynı boyuta getirmek."
Anlıyorum ve işte burada hatalısınız. Amacımız bir fotoğraftaki alan derinliğini
ölçmek. Obje filan yok. O fotoğrafı içindeki her şeyiyle inceliyoruz.
O kadraja girmiş bütün görüntüye bakıyoruz.
Belki alan derinliği çok fazla ve kadrajın altından üstüne kadar her yer net, öyle
özel bir obje yok. Hoş zaten test için tüm kadrajı dolduran bir test ölçüm grafiği
kullanıyorlar. Öyle kadrajın ortasından büyütülmesi gereken özel bir bölüm yok.
Yani tüm fotoğrafı inceliyoruz ve bu incelemeyi bir standarda oturtmak
zorundayız.
Nedir bu standart? 20x30cm baskı ve buna belli bir mesafeden bakan sağlıklı insan
gözü. Crop faktörlü makine kullandığımızda ne oluyor? Full frame makinenin
verdiği kadrajın içinden daha küçük bir kadraj var elimizde. Ama bu kadrajı 20x30
yerine (atıyorum) 15x25 boyutuyla mı inceleyeceğiz? Bu standart dışı olur.
Onu full frame ile aynı boyuta getirmek gerekiyor, yani büyüteceğiz.
Test ölçüm grafiği dediğiniz şey de bir objedir. hatalı değilim sadece standart kabul edilenlerin dışında bir soru soruyorum sanırım. alan derinliğinin kadrajın tamamını kaplamadığını hatta sadece 1cmlik bir yeri kapladığını hayal edin, mesela 200mm 2.8 ve 3metre mesafeden çekilmiş olsun. O derece küçük bir alan net yani.. ayrıca aynı mesafeden ve aynı objektifle o bahsi geçen grafik farklı makinelerle (d700,d90) fotoğraflandığında kadrajın tamamını kaplayamaz. yani demek ki kadrajın tamamı kaplamadığı zamanlarda bir inceleme yapılabiliyor. farzedin ki d90la kadrajın tamamını kaplayarak fotoğrafladınız, d700le ise kadrajın ortasında kalacak şekilde (çünkü aynı mesafeden çekiyoruz ve d700ün kadrajı d90a göre daha geniş). sonrasında yukarıda dediğim işlemleri yapıyoruz ve elimizde 20x30 iki fotoğraf oldu...
bütün söylediklerimin hatalı olduğunu söyleseniz de verdiğim örneğin ve sorduğum sorunun bir cevabı olduğuna eminim =) Siz bana cevap vermiyor sorumun stardartlar dışında olduğunu söylüyorsunuz.
ben diyorum ki çaya bir kaşık şeker ve bir kaşık tuz atsam, tuzlu mu olur tatlı mı?
siz diyorsunuz ki çay tuzlu içilmez.
=)))
işte şimdi ben tekrar diyorum ki; o çayın yine de bir tadı olmalı.. =)))
Resmi ölçüm metodlarını yok sayarsanız elbette farklı sonuçlar elde etmeniz
mümkün. Ben bu ölçümleri neden böyle yaptıklarını anlamadınız sandığım için
dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım.
Ortadan 1 cm lik bir bölgeye bakmak resmi ölçüm metodu değil. Çünkü
karşılaştırmalarda yanıltıcı bilgi verir. Siz özel bir şey merak ettiğiniz için
bakacaksanız bakın tabii.
Sevgiler,
Yüksel
teşekkürler gaijin, çok faydalı oldu.
ne diyeyim ustam allah razı olsa. bedava bilgilere emeksız ulasıyoruz.
İlgili olabilecek konular
-
Sıradışı Makroculuk: Ters Lens
20 Oca. 2009, 11:47 taneryildirim
293244226 Ara. 2021, 05:16
ertugrulkoca -
Makro Ters Bağlama Halkasındaki Vida
19 Mar. 2021, 20:19 a.onder_x-h1
1177230 May. 2021, 13:37
karmetta -
-
Makro Lens Almadan Makro Fotoğraf Çekmek!
18 Eyl. 2018, 12:31 omaryayla
0289718 Eyl. 2018, 12:32
omaryayla -
Photoshop Baskı Boyu İle Resim Boyutunda Tutarsız
04 Tem. 2018, 16:00 odiyus
1225207 Tem. 2018, 22:03
mete007 -
Sigma 105mm F/2. 8 Makro İle F/2. 8 Alamıyorum.
03 Nis. 2018, 15:17 alltug
3290904 Nis. 2018, 17:43
paperman -