deparius
deparius (üye)
İstanbul / Amatör

Micro Four Thirds

Panasonic ve Olympus yeni değiştirilebilir lensli dijital fotoğraf makinesi standardını duyurdu. Yeni sistem alışık olduğumuz aynalı sitemi kullanmıyor ve dolayısıylada flange back distance olarak tabir edilen lens sensor arasındaki mesafe yarı yarıya daha kısa bu da daha ince ve hafif gövdeler anlamına geliyor. Sistem yine four third lensleri kullanacak yalnız lens sensor mesafesini koruyabilmek için mevcut lensler bir aparat yardımıyla gövdeden 20mm açıkta tutulacak yeni çıkacak lensler ise direk bu yapıya uygun olarak üretilecek. Yeni lenslerin bayonetleri çap olarak mevcut 4/3'lerden 6mm daha dar ve haberleşme için 2 adet fazladan (11+2) terminale sahip olacak. Sensör boytunda bir değişme yok yine panasonic tarafından üretilen livemos sensorlerle devam edilecek. Aynalı sistem bulunmadığı için optik viewfinder artık bulunmuyor bunun yerine liveview özelliği ile ekrandan yada EVF ile vizörden çekim yapılabilecek. Sistem kontrast af, yüz tanıma, otomatik karanlık kazanç kontrolü gibi güncel birçok özelliği barındırmaya devam edecek. Makineler bu ince halleriyle rangefinde makineleri anımsatacak.





Kaynak: Dpreview, Olympus Canada non official site

#deparius' tarafından 05.08.2008 15:25:27 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 5 Ağustos 2008, 15:22 - İp: 78.***.**1.244
el-cezeri
el-cezeri (üye)
İstanbul / Meraklı

Uyarı

  1. Forumda yazılan mesajlardan tamamen üye sorumludur.
  2. T.C. yasalarını ya da uluslararası kanunları, anlaşmaları, tüzükleri çiğneyen mesajlar foruma gönderilemez.
  3. Konu açmadan önce forumu aramanız önerilir. Bir birinin benzeri konular silinecektir.
  4. Konunuzu, ilgili ve sadece tek bir bölüme açın.
  5. Konunuzun başlığını, sorunuzla ilgili özet bir cümle olarak belirtin. "Acil..., yardım.., buraya bakın..., makine alacam kararsız kaldım..." şeklindeki konular silinecektir.
  6. Topluluklar hakkında tahrik edici ve küçük düşürücü yazılar yazılamaz.
  7. Site tanıtımı, reklam, satış ve satın alma ilanı şeklindeki mesajlar silinecektir.
  8. Özel mesaj sistemi ya da mail üzerinden dosya ve bilgi paylaşımı talebi içeren mesajlar silinecektir.
  9. Programların crack ve seriallerini dağıtmak, crack, warez, hack benzeri sitelerin tanitimi kesinlikle yasaktır.
  10. Telif hakları kanunu kapsamında; kullanma klavuzu, görüntülü belge veya dökümanların yayınlanması, bu belge ve dökümanları barındıran sitelere link verilmesi kesinlikle yasaktır.
  11. Herhangi bir kullanıcının kişisel bilgilerini yayınlamak ve özel mesaj sistemindeki bir konunun foruma taşınması kesinlikle yasaktır. Rahatsız edici mesajları olduğunu düşündüğünüz üyeyi site yönetimine bildirin.
  12. Foruma konu açan ve cevap yazan her üye yukardaki kuralları kabul etmiş sayılır, aksi davranışlar üyelik iptaline neden olur.

 

Tarih: 29 Aralık 2008, 12:33 - İp: 212.***.**5.1
t_yaman
t_yaman (üye)
İzmir / Amatör

a.altay a ben de katılıyorum ve her ikinize de detaylı bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim. Zaten uzun süredir tüm yazdıklarınızı ilgiyle takip ediyorum.

Antika Ustaya birşey sormak istiyorum;
Benim Analog makinamda fokus ekranı split imaj şeklinde. Ancak bazı lenslerde diyaframı biraz kıstığımda çizginin altında kalan bölge kararıyor ve netleme neredeyse imkansızlaşıyor. Nedenini merak ediyordum ancak, "güzel bokeh veren lenslerin kenarlardan daha az ışık verdiği, ancak AF de sorun yarattığı" bilgilerini içeren yazınızı okuyunca, bu problemin, lens kenarlarının ışık geçirgenliği ile alakalı olduğunu düşündüm. Gerçekten de bazı lenslerde (özellikle de AF lenslerde) hiç kararma olmuyor ve çok kolay manuel netleme yapıyorum (diyafram kısık dahi olsa), ancak bazı MF lenslerde diyaframı azıcık kısınca netleme çok zorlaşıyor.

 

Tarih: 29 Aralık 2008, 15:28 - İp: 78.***.**5.148
antika
antika (üye)
İstanbul / Meraklı

Deparius,

Contrast detect'in algısı şöyledir :

Flu, o zaman lensi biraz ileri hareket ettirelim , hımm, hala flu, biraz daha ileri, hala flu, tüh dibe dayandık, şimdi başladığımız yerin azıcık gerisine dönelim, biraz daha geri, ha şimdi birşeyler çıktı, azıcık daha geri herhalde bu eskisisin daha net, biraz daha geri, hooop, bulanmaya başladı, en iyisi az önceki konuma yani azıcık ileri gidip duralım...

Phase detectıon'ın :

Lensi ileri almamız gerekiyor, ileri, yine ileri, yine ileri, hoop çok gittik, az geri
veya
Lensi geri almamız gerekiyor, geri, yine geri, yine geri, hoop çok gittik, az ileri

Çünkü phase detection'da her karşılaştırma sonucunda lensin ileri mi yoksa geri mi gideceği sonucunu olarak verir.

Kusura bakma ama bu benim kitabımda ciddi bir farktır.

İstiyorsan eline eski bir split image vizörü olan bir makina alıp deneyebilirsin. Bakalım ekranın mat bölgesindeki görüntünün netliğinden mi yoksa split görüntünün hizalanmasından daha çabuk buluyorsun fokus noktasını ? Allahtan bunun için makina parçalaman gerekmeyecek.

Step motor, itiraf edeyim aklıma gelmemişti, ELMAK dersini alalı 20 sene oldu neredeyse ama aklım hala oraya gidiyor kusura bakma. Ben hiç makina parçalamadığım için içinde step motor olduğunu bilmiyordum. Bu durumda n+1 step olur. (şu son ters adım) Ama dur bir saniye, hedefe n'inci adımda n-1'inci adımdan daha yakınsak, yani %50 ihtimalle bu n+1 değil n adımda iş bitecektir.

Manuel split image fokus vizör kullanan birisinin ilk hareketi hızlı yapacağı açık, çünkü mesafeyi ilk bakışta görüyor, önce hızlı bir hareketle fokusu yakına getirecektir, sonra da ince ayar yapacaktır. Aynı optimizasyonu phase detection'da da yapmak mümkün.

Şu bir bit olayı ve irdelediğin "bence" kelimesi. Sadece ipucu veriyordum, istemiyorsan bildiğin yoldan git.


4 ay.

Oğlum 4 aylık oldu, inan bu süre zarfında netfotograf dışında daha nelere üşendiğimi tahmin bile edemezsin.

 

Tarih: 29 Aralık 2008, 23:58 - İp: 78.***.**4.0
antika
antika (üye)
İstanbul / Meraklı

t_yaman,

Split image focus screen'de kullanılan prizmalar ancak belli bir açıdan gelen ışığı geçirecek şekilde düzenlenmişlerdir ve bu açı da lensin kenarlarına yöneliktir.

Elindeki makinanın kesiğinin yatay olduğunu farz edersek, gözünü vizörün sağına soluna hareket ettirince (başını veya mainayı hareket ettir, yoksa gözünün sağa sola çevirme ) bir tarafta bir prizmanın, diğer taraftaysa diğer prizmanın karardığını göreceksin. Çünkü gözün ilgili açıların dışına çıkıyor.

Bir lensin bokeh'i aslında "circle of confusion"ı ile aynı şeydir. Güzel bir boheh için kenarlardan az ışık gelir, ortadan fazla. Sefil bir bokeh için tam tersi (bkz. refleks lensler) Fokuslamak için en iyisi nötral olandır, yani ortası ve kenarları aynı şekilde ışık alan.

Yalnız diaframı kısmanın fokuslamaya etkisi olmaması lazım. Benim bildiğim bütün SLRlarda (tahminim son 40 senede üretilen bütün modeller) vizörden bakarken diafram en geniş halindedir, çekim anında ayarlanan konuma gelir. Tabii arada iptidai bir adaptör kullanıyorsan yada DOF butonuna basıyorsan, o başka tabii.

Lineer polarizer filtreler en azından bir kenarı iptal edeceği için AFyi çalışmaz kılacaklardır.

İşaret ettiğim dökümanda Canon 20D örneğini vermiş. Konu şu:
Eğer aperatürü çok geniş bir mercek kullanırsak (F1.4 veya F1.2 gibi) sözkonusu prizmaları daha da kenara yönlerdirerek çok daha hassas ve hızlı AF yapmak mümkünmüş. İşte Canon 350d-400d-450d gibi ucuz DSLRlarda olmayan, 20D-30D-40d gibi pahalılarda olan özelliklerden biri de buymuş, daha kenara yönelik prizması olan ekstra AF sensörleri.



#antika' tarafından 30.12.2008 03:21:27 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 00:24 - İp: 78.***.**4.0
t_yaman
t_yaman (üye)
İzmir / Amatör

Antika;

Detaylı cevaplar için çok teşekkürler Kullandığım makina Pentax LX Analog makina. Ancak dediğiniz gibi vidalı lenslerde adaptörle (çok iyi bir adaptör değil) kararma yapıyor ki bu da durumu açıklıyor aslında. Tekrar teşekkürler.

Bu arada Allah analı babalı büyütsün oğlunuzu Benim çocuk 9 aylık oldu, hala hayatımız felç diyebilirim, uyku filan da unuttuk iyice

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 09:27 - İp: 78.***.**5.148
deparius
deparius (üye)
İstanbul / Amatör

Gözün aydın, Allah bağışlasın antika.

Antika anladığım kadarıyla senin için önemli olan tek şey iddia ediyor olmak. Yani karşıdakinin yanlış birşey söylemesi ya da senin doğrusunu biliyor olman yada o konuda herhangi birşey biliyor olman da gerekmiyor.

Ben diyorum ki af sistemleri benzerdir ama aralarında şu önemli farklar vardır. Phase detection daha iyidir. micro four thirds'unda mevcut compactlardan daha kötü olmayacağını ummak mantıksız değildir. Başlıyorsun okuduğunu bile anlamadan yazmaya kendi tabirinle önce "yumurtluyorsun" sonra birisi yanlışını çıkarınca önüne bence ekliyorsun oluyor bitiyor.

Bak mesela en baştan beri şu polirizer meselesi tamamen yanlışsın. Bu konuda birşey okudugunu bile sanmıyorum direk çıkarımlarını doğru bilgilermiş gibi anlatıyorsun.

Mevcut af sistemleri görüntüyü çiftleyen bir ayna sistemi kullanır aşağıdaki çizimde görüldüğü gibi. Bak bunun içinde makine parçalamaya gerek yok parmağınla aynayı kaldırdıgında altında ikinci bir aynanında onu üzerine kapandığını görebilirsin. Bu ayna görüntünün ayna odasının tabanında bulunun af ve ae sensorlerine görüntünün ulaşmasını sağlar (çizimde mavi hat ile gösterilen ışık yolu). Yani görüntü yada daha doğru tabirle ışık mercekten geçip ana aynaya çarptıktan sonra bir kısmı yukarı vizöre doğru(kırmızı hat) hareket ederken bir kısmı arka tarafa geçip buradaki ikinci aynadan yansıyıp aşağıdaki prizma yardımı ile af ve ae(ki artık bu iki sensör tek parça halinde üretiliyor.) sensörlerine ulaştırılır. AF makinelerdeki ana ayna aslında polarize bir camdır belirli doğrultuda gelen ışığı arkasına geçirirken geri kalanını vizöre yansıtır. Farklı açılara ayarlanmış iki polarize cam arka arkaya konduğunda ışık geçişi olmayacaktır dolayısı ile af makinelere polarize filtre takıldığında ya vizör kararacak af sensorü aydınlanacaktır yada vizör aydınlanırken af sensorü kararacak ve çalışmayacaktır. Bunun bir kenardan ışık gelmemesi ile bir ilgisi yok mevcut af sensörleri çok dar diyaframlarda dahi çalışacak yeteneğe sahiptirler -illa ki performansları etkilenir ama çalışırlar-, kenardan gelen ışık sorunu sadece eski lenslerde yaşanan bir sıkıntı. Circular polarizer arkasına en basit tabirle diffuser eklenmiş normal bir polarize filtredir. Gelen ışıkta açıya göre bir polarizasyon yapıldıktan sonra ışık filtreden çıkmadan tekrar farklı yönlerde(planar anlamda) dağıtılır. Bunu deney yaparak da görmek mümkün normal bir polarize filtreyi yada ters çevirilmiş bir circular polarizer'ı lensin önünde çevirirken vizöre baktığınızda aynanın ortasında karanlık bir dikdörtgen(bazende af sensor patterninin şeklinde olmaktadır) belirdiğini göreceksiniz. İşte o alan aynadaki ikinci aynaya giden ışık penceresidir.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 10:06 - İp: 88.***.**7.73
antika
antika (üye)
İstanbul / Meraklı

Deparius,

Prizma veya dedigin sistem farketmez, olayin esasi sadece lensin belli bir kenarindan gelen isigi fokus ekranina veya sensorune veya matrisine, artik ne dersen de, dusurmek ve diger kenarindan gelenle karsilastirmak. Bu esasi uyguladiktan sonra bin cesit tasarim yaparsin.

Ucgenleyerek mesafe olcme teknigi, telmetrelerde kullanilan yontem. Hatta rangefinderle kullanilan yontem de aynidir. 2 farkli yerden gelen goruntuyu ustuste bindirerek aradaki acinin cosinusu (tanjatindan) iki mercegin arasindaki mesafe ile carpilarak uzaklik tespit edilir. 2 mercegin arasindaki mesafe ne kadar buyukse olcum o kadar hassas olur. Ben askerligimi yaparken egitimini aldigim T2 tanklarinin telemetresinin 2 mercegi arasindaki mesafe sanirim 1.5-2 metre vardi, 5-6 km'ye kadar mesafeyi yeterince hassas olcuyordu/ (artik lazer kullaniyorlar)

Daha onceki mesajlarda belirttigim sebeplerden dolayi trigonometriden faydalanip dogrudan mesafeyi hesaplamak mumkun olmasa da, phase detection benzer bir is yapar. Tabii burada 2 mercek olmadigi icin, adi ustunde SingleLensReflex, bu islemi ayni lensin 2 farkli kenarindan gelen goruntuleri ustuste bindirmeye calisarak yapar. Telemetrelerdeki 2 mercek arasindaki mesafenin yerini burada diaframin fiziksel acikligi alir. (camin gecirgenli ayrica bir parametre) Diaframi cok kisarsan PhaseDetect feristah olsa fokuslayamaz.



#antika' tarafından 30.12.2008 11:31:06 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 11:06 - İp: 85.***.**3.6
deparius
deparius (üye)
İstanbul / Amatör

Antika,

T2 dediğin M48A5T2 tankları ise onun turret genişliği ne ki 2m aralıklı telemetri olsun.

M48A5T2'de rolls royce marka 82 model bir telemetri kullanılıyor. 60cm ancak var o aralık. Nerden biliyorsun dersen askerde tankçı bakımcıydım. Bir de askerlik süremde o tanklara simulator tasarımı yaptım, o sayede de bolca o vizörden bakıp atış yapma şansım oldu.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 13:43 - İp: 88.***.**7.73
antika
antika (üye)
İstanbul / Meraklı

Ben askerligimi 15 sene once yaptim ve ilgili tanki da sadece uc aylik egitimde gordum, sonra da meslek kurasi geldi zaten hic atis yapmadim.

Benim hatirladigim kulenin (turret) 2 yaninda iki adet cikinti vardi, optikleri yerlestirdikleri, facit tarzi mekanik hesap makinasi vardi yukselis acisini hesapladiklari. Kule dedigin icine yanyana 2 kisi (nisanci-doldurucu) bir de kocaman 120lik top alan birsey (tank komutani yukarida oturdugu icin genislige tesiri yok), zirh kalinligi falan, 2 metre olmasa da nereden baksan 1.5m vardir genislik.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 16:45 - İp: 85.***.**3.6
deparius
deparius (üye)
İstanbul / Amatör

Antika,

Yanlış tank. O dediğin boşluklar T1'in çakıştırmalı telemetrisi için kullanılıyordu ki T2'de sökülmüş durumdadır, o boşluklar da askerler için zula görevi görüyordu ben askerdeyken.

Çakışmalı telemetri pekte dslr'de kullanılan teknik sayılmaz zaten sadece manuel uygulamalar için uygun bir yöntem. Dslr'lar daha başarılı olan steoroscopi yönteminin bir türevini kullanıyor.

 

Tarih: 30 Aralık 2008, 18:12 - İp: 88.***.**7.73