Fotoğrafçılık Forumları
Aynasiz Dslr
Malum SLR ve onlarin selefi makinalar hareketli bir ayna vasitasi ile objektiften gelen goruntuyu "fotografta gorulecegi haliyle" vizore yansitirlar.
Fakat ayna kullaniminin en buyuk dezavantaji film/sensor ile lens arasindaki mesafeyi uzatmasidir. Bu durum lens dizaynini ve uretimini guclestirir ve maliyetini arttirir, lensin boyutlarini buyutur, kullanilan malzemeyi egzotiklestirir.
Sirf bu sebepten SLR urticileri Leica'nin rangefinderlarinin yerini alabilecek makina uretememisler, Leica ise SLR konusunda, rangefinderdaki basarisini tekrarlayamaistir.
Malumunuz dijital sensorun filme gore bir avantaji varsa o da sensorun film rulosundan daha az yer kaplamasi ve daha hafif olmasidir. Bunun ilk kullanimi Konica-Minolta (simdilerde Sony) ve Pentax'in govdeustu sarsinti onleme sistemleri (AntiShake).
Benim merak ettigim asagidaki linkte kaba bir taslagini gorebileceginiz sekilde radikal bir degisiklige gider mi acaba fotograf makinasi ureticileri.
http://www.hemenpaylas.com/download/1106749/aynasiz_dslr.gif.html
#antika' tarafından 03.07.2006 14:56:50 tarihinde düzenlendi.
Anladigim kadariyla burda demek istedigin aynanin yerine sensorun inmesi oluyor. Yani sabit ayna ve yer degistiren sensor.
Eger oyleyse benim fazla omurlu olmaz gibime geliyor, sensorun oyle gezinmesi pek iyi fikir degil, ornegin arka akaya 4 tane 1/4000'de fotograf cektim, sence sensor diye birsey kalirmi ortada
O zaman artik perde omru yaninda sensor omrunede mi bakacagiz ? Herkesin kalite icin saglamliktan odun verecegini sanmiyorum.
- Bu makine bana 10 sene dayanir mi ?
- Bu makineyle 30.000 fotograf cekebiliyorsunuz.
- Peki sonra ?
- Sonrasi yok abi, teknolojinin son harikasi bu . . .
Bunlar benim goruslerim bakalim siz ne dusunuyorsunuz [>:D
1/4000 shutterin hizi onemsiz cunku orada
1. buzlu cam
2. sensor
3. shutter
blok halinde hareket ediyorlar. Yani ayna hareketinin yerini bu blogun hareketi aliyor.
Fazlar soyle:
1. Blok asagi kayiyor, shutter kapali.
2. Sensor dogru konuma gelip, blok sabitlenince, shutter herhangibir hizla acilip kapaniyor.
3. Blok geri donuyor, buzlu cam eski yerine donuyor, vizorde tekrar goruntu var.
Sensor monoblok bir parca, oz itibari ile sadece bir chip. Cok yuksek ivmelere dayanabilir. Burada esas nazik parca perde. Ama yukarida anlattigim turden bir hareketin perde uzerine getirecegi yukun, perdenin kendi acilip kapanma hareketinden kaynaklananin yaninda onemsiz kalacagini dusunuyorum.
Burada esas sorun bu blogun agirligi. Sensor hafif, orada bir sorun yok, ama perde mekanizmasi agir, cekim aninda sarsintiya sebep olabilir.
Aklima 2 cozum geliyor:
Cozum 1:
Shutter sabit, olmasi gereken yerde,(mercegin hemen arkasinda) yalniz vizore goruntu gidebilmesi icin acik konumda duruyor.
Cekim esnasinda shutter dusuk bir hizla kapaniyor, sensor asagi iniyor, shutter yuksek hizla acilip kapaniyor, sensor yine eski yuvasina donuyor, shutter yine dusuk hizla aciliyor.
Cozum 2:
Buzlu cam ve shutter+sensor blogu doner bir tabla uzerine yerlestiriliyor. Cekim aninda tabla 180 derece cevriliyor, nispeten az bir sarsinti ile cekim islemi gerceklestiriliyor.
#antika' tarafyndan 03.07.2006 15:49:20 tarihinde düzenlendi.
Bir iki temel sorun olacak aşılması gereken.
Öncelikle mekanik hareketin oluşturduğu titreşimin geçmesi için beklemek lazım, bu düzenek oldukça yavaş çalışmak zorunda.Yüksek hızda peşpeşe çekim çok zor.
Odaklamada epey zorluk olacak. SLR makinelerde objektif-film uzaklığı, objektif-ayna-prizma uzaklığına eşit olduğu için ayna inikken odaklamayı yapıp, ayna kalkınca eşit olduğunu bilme prensibiyle çalışıyor. Burada epey bir problem olacak.
mffoto,
Vibrasyon, processor kontrollu bir hareketle gerceklestirilirse bayagi azaltilabilir. Eski sistemde ayna bir yere "taaak" diye carpinca duruyordu, duydugumuz ses de oradan geliyordu.
Benim onerdigim sistemde, aynen istasyona gelen bir trenin durusu gibi, hareket yavaslatilarak durdurulabilir. Ayrica bir onceki mailde belirttigim gibi doner bir tabla da kullanilabilir. Hareketin frenlenmesi processor kontrollu (processor diyorum ama yanlis anlasilmasin, tanesi 15-20 USDlik parcalardan bahsediyorum) elektromanyetik miknatislarla saglanabilir.
( ABSli fotograf makinasi esprilerini duyar gibiyim )
Fokuslama ile ilgili cekinceni anlayamadim. Halihazirda kullanilan SLRlarda buzlu cam (ground glass) aynadan sonra, prizmanin giris yuzeyindedir. Benim ongordugum sistemdeyse tastamam sensorun cekim aninda konuslanacagi yerde, yani bilfiil mercegin fokus noktasinda.
bkz.koruklu makinalar, hani arkasinda bir ortu vardir, fotografci basini o ortunun altina sokarak fotografin netligine bakar, sonra perdeyi kapatir, filmi surer, perdeyi poz suresi kadar acip kapatir, filmi geri ceker.....prensip ayni, benim onerdigim sistemde buyuk A4 kagit boyutundaki filmin yerini sensor aliyor, bir de islemler otomatize ediliyor.
autofocus problemini çözdüğünüzü yazdıklarınıza dayanarak varsayarsak bile manuel netleme yapılamayacak gibi duruyor.
ozgur merhabalar..
konuyu actigin cok iyi olmus..
anladigim kadariyla bir ayna var, ama hareket etmiyor.. ve icerisinde sensor, -iki degisik- cozumunu getirdigin sekilde fotografi olusturmak icin, hareket ediyor..
evet, pespese cekim zor olacaktir, evet titresim cok daha fazlalasir.. mirror lock-up yaparak ayna sarsintisi engellenebilir; ama zannederim bu bahsettigin sistemde cok ciddi sarsintilar olusacakmis gibime geliyor..
.....
oncelikle leica konusu.. leica RF'lerin calisma prensipleri tamamen farkli.. ama senin bahsettigin cozume benzer bir prensip soz konusu.. cunku ayna sistemi tamamen farkli bir yerde calisiyor..(ki en eski RF'lerde ayna sistemi yoktu..) ve film, direk objektifden gelen goruntuye pozlaniyor.. hem lensler hem de makineler daha ufak..
cunku objektifin icerisinden gecip de gelmiyor goruntu, bir slr kameranin avantajlarini da dolayisiyla sunamiyorlar.. bir slr kameraya tele objektif takildiginda, ne cektigini cok daha iyi gorebilirsin.. veya bir fish-eye lens diyelim.. ama leica RF'ler en iyi ,standart objektiflerle, viewfinder'a saglikli goruntu sunarlar.. ve herseye ragmen bu goruntu, gercek lensin gordugu goruntu olmaz..
ama iste RF'lerde hareket eden ayna olmadigindan, ayna sarsintisi olusmaz.. ayni sekilde viewfinder'da kararma olmaz.. fakat, ayna sarsintisinin da ustesinden mirror lock-up yapilarak gelinebilir..
bunlari soyledim, cunku slr ureticilerinin RF makinelerinin yerini alabilecek makine uretmek isteyeceklerini zannetmiyorum..
....
ayna hareket etmeyecek.. veya ayna hic olmayacak.. ama sabit bir ayna yine var semanda..
olympus e-20 modelinde ayna olmadiigni biliyor muydun?.. bir prism sayesinde, isigi viewfinder'a yansitmaktaydi.. ama sonucta isik miktarinda %20'lik bir kayip yasanmaktaydi.. fakat artilari ise; daha az parca hareket ediyor kamera icerisinde, dolayisiyla sessiz calisiyordu; daha az titresim olusuyordu.. ayrica lcd kullanilarak kompozisyon olusturulabiliyordu..
bir diger ornek ise, belki de senin bahsettigin sisteme gercekten rakip olabilecek ; pellicle mirror sistemi.. pellicle'in manasi incecik zar gibi.. bu sistemde ayna incecik bir zar gibi.. en onemli artilarindan; viewfinder'da kararma yasanmiyor yine, ayna sarsintisi olusmuyor, cok hizli fps'lerde fotograf alabilme ve cok sessiz calismasi.. ama viewfinder yine e20'de oldugu gibi, az isik aliyor bu yuzden de karanlik goruntu olusuyor..
ornek canon 1N RS.. 10 fps'de cekim yapabiliyor..
................
sen bu sistemler hakkinda neler dusunuyorsun?
birsey soracagim ayrica, bahsettigin sistem gerceklesirse sayet, body yapisi ne kadar ufalirdi? ve lens yapilari.. bir rangefinder sistemle karsilastirilacak olursa..
bu arada bir epson rd-1 denen dijital RF var.. boyutu ufak.. lens sistemi ufak.. ama through-the-lens goruntusu alinmak istenseydi, ayna nereye yerlestirilecekti? zannedersem, sabit ayna konusu bayagi karisirdi..
Burfak,
Manuel netleme lensin uzerinden yapilir, yapilirkende buzlu camin uzerindeki goruntuye bakilir.
Dadanagast,
Aslinda arkadaki ayna mecburi degil, dogrudan vizor buzlu camin arkasina konabilir, isik kayipsiz mukemmel vizor, tek sorun goruntunun ters olmasi, dolayisi ile kullanim kolayligi acisindan 1-2 kucuk optik numara cekmek gerekiyor.
Simdi burada esas sorun hareket ettirilecek kutlenin buyuklugu ve bunun sonucu yavaslik ve vibrasyon olarak gozukuyor.
Ben de kutleyi azaltmak icin shutteri hareket ettirilecek bloktan cikarip hemen lensin arkasina sabitlemeyi onerdim. Normalde shutter acik duracak, cekim aninda 2 kere kapanip acilacak. (Gelecekte LCD ekran tarzi calisacak shutter tipiyle ilgili baska bir forum acarim, simdi degil ama)
Geriye kaldi sensor ve buzlu camin kutlesi. Her ikisi de cok hafif parcalar. Dahasi bir toplu tabancanin tanburasi gibi donel bir sistem uzerine tesbit edilirlerse hizli ve sarsintisiz bir sekilde cekim aninda tersyuz edilebilirler.
Allahaskina 30 yillik CD player teknolojisinde kullanilan numaralar bunun on kati.
Leica'nin daha dogrusu RFin gucu cekim vizor ve cekim sistemlerinin bagimsiz calismasindan geliyor. Ikisi birbirlerinin kaynaklarini (yani isigini) paylasmak zorunda kalmiyorlar. Tabii zayifliklari da ayni sebepten kaynaklaniyor, birbirleriyle senkronizasyonlari zor.
Isigin, gozetleme aninda %100 vizore, cekim anindaysa %100 sensore gitmesi biz SLRcilarin temel secimi diye dusunuyorum.
ozgur merhaba..
iste o bahsettigin 1-2 optik numara icin yapilmasi gereken islem basit gibi goruluyor; simdiki sistem..
her ne kadar ccd'nin oynatilmasi islemi kolay gibi gorulse de, sonucta ccd, acikta duran bir parca degil.. belli bir platformun uzerinde yer aliyor ve bircok diger parcaya bagli olmasi gerekiyor.. dolayisiyla hem bir anakartin (artik ne ise kameradaki karsiti) oynatilmasi gerekiyor hem de ona uygun bir bosluk olmasi gerekiyor kamera icersinde..
lcd ekran tarzi calisacak viewfinder'larin zaten gelecekte optik viewfinder'in yerini alacagi soyleniyor heryerde.. ama henuz o kadar gelismis bir teknolojiye sahip olunmadigindan, beklemede.. eger ki, mesela bir sony a100'de, 10mp'lik viewfinder goruntusu alinabilirse neden olmasin degil mi?.. ama iste bunu saniyede 30-60 kare gostermesi gerekir ki, gozumuz, belli bir kesinti algilamasin..
bu imkanli mi? evet imkanli..
ultra hd teknoloijisi ile birlikte, hd'nin 16.5 misli daha fazla cozunurlukte goruntu elde edilmis.. ve su anda bu teknolojiyle calisan video kamera ve tv'ler varmis.. ama bizlere ulasmasi ne kadar sure alir, orasi bilinmez..(hd'nin cozunurlugu 2 mp.. dolayisiyla saniyede 60 kare, 33mp'lik goruntu elde edilebiliyor ultra hd ile.. ama iste bu video'da bir dakikalik footage'in harddisk'de kapladigi yer 194 gigabytes..)
soylemek istedigim, teknoloji o kadar ilerledi ki, cok yakin zamanlarda, 100fps'le calisan dslr'lar gormemiz icten bile degil..
bunun bizim konumuzla bir yerde ilgisi var; boylesine bir teknolojiyi adapte edebilmek icin ileride, simdiden body yapisini ufaltici yontemlere basvurmazlar gibime geliyor.. tabii bu konu da tartisilir..
ultra hd'nin cozunurlugunun buyuklugu:
Ilker,
AntiShake denen meret varsa, CCD o kadar sabit bir sey degil demektir. Yerinden 1-2 mm oynatilmasiyla 5-6 cm oynatilmasi arasinda o kadar buyuk fark olusacagini sanmiyorum veri iletisimi acisindan. Cok cok ADC devreleri de o oynar platforma tasinir, gerisi dijital zaten, gerekirse optik hatla iletirsin veriyi anakarta. (Oynar parca uzerindeki devrelerin isinma problemi olmayacagini garanti ederim )
Hacim sozkonusu olunca: Elektronik devrelerin kaplayacagi hacmi bilemiyorum, ama benim onerdigim sistemin mekanik olarak cok yer kaplayacagini zannetmiyorum. 0.5-1 cm kalinliginda, 7-8 cm capinda bir disk.
Burada en hassas nokta shutter, onu da mekanik olmaktan kurtarmak lazim. Hani elektronik olarak kararan cam filan gibi birsey.
EVFler gelisirse butun bu optik-mekanik numaralara gerek yok tabii. Yalniz gereken gelisme turu resolusyon cinsinden degil "dynamic range" cinsinden.
Malum halen optik vizorlerde buzlu cam kullaniliyor. O camin resolusyonu 100K piksellik en dandik EVFden bile kotudur. Ama gel gelelim optik sistem isigin yogunluguna kendi ayarini katmiyor, dolayisi ile bilfiil vizorden bakan insanin kendi gozu karar veriyor irisini ne kadar acip kapayacagina, nihai olarak karanlik ortamlarda da aydinlik ortamlarda da optik vizor en iyi sonucu veriyor.
EVFnin egale etmesi gereken insan gozunun algi yetenegi aslinda,ortada gidilecek cooook yol var.
ozgur merhaba..
sanirim bu konuda, forumdan burkay arkadasimiz yardimci olabilir.. ona bir mesaj atabilirsen, burada kendi fikirlerini soyleyecektir..
evf'ler konusunda ise, pek tabii ki dynamic range de onemlidir.. cozunurluk gibi.. sadece 100 pixeli olan bir ekrana bakmak ile 100 bin pixeli olan ekrana bakmak ayni midir? degildir.. tabii ki su andaki 230 bin pixellik, hatta konica a2'daki neredeyse 1 milyonluk evf, bir yere kadar yeterli gelecektir ama cozunurluk yetmeyecektir de.. cunku optik sistemde, direk gozumuzle bakariz kadraja.. gozumuzun cozunurlugu (http://forum.netfotograf.com/serbest_kursu.asp?msg_id=8654 adresinde ilgili bir yazi var..) oyle binli pixellerle anlatilamaz.. o yuzden ne kadar yuksek cozunurluk olursa o kadar gercege yakin gorunecektir.. ve tabii ki refresh rate de onemli..(60'i insan gozu yakalayamaz..)
optik vizorlerdeki hangi buzlu camin cozunurlugu 100k'dan daha kotudur ozgur? oyle bir cozunurlukten bahsedilebilir mi?
daha cok yol yok ozgur.. dedigim gibi kapimizda bekliyor teknoloji.. algi yetenegini, evf'in refresh rate'i belirler.. eger ki birebir goruntuyu saniye 60 kare seklinde verecekse, algi yetenegimiz hicbir farki goremez..
- 1
- 2
İlgili olabilecek konular
-
-
Bütçeme Göre Güncel Dslr mı Fullframe Dslr Mı?
12 Nis. 2020, 08:34 uaemir
2329412 Nis. 2020, 23:07
mete007 -
Yeni Başlicam İşimi Görcek 2. El Ucuz Dslr Arıyorum
10 Eyl. 2018, 19:12 ahmet4137
1296613 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip -