Fotoğrafçılık Forumları
Tekrar Kadrajlamak Neden Kötü ?
Otomatik netlemeli makinelerde, tekrar kadrajlamak neden kötü bir yöntemdir?
Otomatik netleme becerisine sahip bir çok makinede, tek netleme noktası yerine, birden çok netleme noktası bulunur. Genellikle; gerek diğerlerinden daha geniş yapısı ve gerekse başkaca farklı özellikleri açısından, merkezdeki netleme noktasının, diğerlerinden daha hassas olduğu kabul edilir. Bu nedenle çoğu fotoğrafçı, çekilecek fotoğraftaki asıl konunun tam merkezde olmadığı durumlarda; diğer AF noktalarından birini kullanmak yerine, aşağıdaki yöntemi tercih eder:
1. Merkez AF noktasının seçilmesi
2. Asıl konunun merkeze alınarak, merkez AF noktası ile netlik yapılması
3. AF kilitli durumda iken, kadrajın değiştirilmesi
4. Fotoğrafın çekilmesi
Bu durumda, asıl konu istenilen netlikte çıkmayabilir ve genellikle suç makineye atılır. Aslında, sorun, tekrar kadrajlamakdan kaynaklanmaktadır .
Aşağıdaki şekile bir bakalım, ne, nasıl oluyor?
İlk netleme, A noktasına yapılmıştır. Netleme kilitlendikten sonra, A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi). Daha sonra, fotoğrafçı (AF kilitli durumda iken) yeniden kadrajlama yapmıştır, bu sefer makine B noktasına doğrultulmuştur. AF kilitli olduğundan netleme mesafesi değişmez. Bu durumda, B noktasına uzaklıktaki nesne(ler) net çıkacaktır (B noktası ile kesişen soldaki mavi çizgi). İlk netlemenin yapıldığı A noktası, şekilde görülen düz siyah çizgi üzerinde, makineye ne kadar uzaksa, d (kırmızı çizgi) ile gösterilen netleme farkı da o kadar fazla olacaktır. Bu problem, geniş açılı lenslerde; dar açılı lenslere oranla, daha fazla ortaya çıkar, çünkü geniş açıda kadrajın içine daha fazla alan gireceğinden, asıl konuyu kadraj dışına çıkarmadan tekrar kadrajlamak daha kolaydır.
Tekrar kadrajlamak başka bir probleme daha neden olabilir: Makineler genellikle, netlemenin yapıldığı noktayı asıl konu olarak kabul ederek, ışık ölçümünde yaptıkları hesaplamalarda, netliğin yapıldığı noktadaki ışık miktarına daha fazla ağırlık (söz hakkı) verebilirler. Tekrar kadrajlama yapıldığında ise, asıl konu, ilk net yapılan noktada olmayacağından, pozlama açısından da istediğimiz sonucu alamamamıza neden olabilir.
Bu nedenlerden dolayı; her durumda merkezdeki netleme noktasını kullanmak yerine, asıl konuya en yakın olan AF noktasının seçilmesi daha faydalı olur.
Kaynak: http://www.mhohner.de/recompose.php
Doğrudur, çok açık diyaframlı mercekleri kullanırken hesaba alınması gerekiyor.
Güzel hatırlatma Cüneyt bey.
Sayin ocaklilar
Dogru bir tespit, bunun yaninda bir cok fotografcinin yaptigi hatalardan bir tanesi.
Yalniz AF yi denklansorden kitlediginiz anda ki kadraj degisikliginin acisi onemlidir,yoksa manuel cekilmeyen durumlarda makina isik olcumunu yogun alandan sekmektedir( koyu veya acik ).
Boy fotograflarinda gozden,kupeden veya dislerden netleyip objenin merkezine dogru inip netlemeyi basarabilirsiniz ve ya yan yana iki kisi uzerinde kadraj degisikligi de olcum sapmasina yol acmaz.
Ne var ki bir cok kisinin yaptigi hata gibi, ozellikle manzara fotograflarinda asiri kadraj degisimi netlik kitlense bile olcum sapmalarina yol acacaktir.
Bu nedenle kadraj degistirme olayi aslinda kucuk acilarda yapilmali veya kol, bacak, kafa kesmelerine engel olmak icin.
o zaman netlediğimiz objenin vizördeki yerini değiştirmek için ona yakın bir başka objeye netleme yapmalıyız sanırım...sorunun çözümü bu mu arkadaşlar?
mustafa,
Yan yana iki kisiyi cektigini dusunursek,ilk basta sagdaki insani netleyip(veya soldaki), parmagini denklansorden kaldirmadan netlik karesini ikisinin ortasina gelecek sekilde kadrajini ayarlarsan, iki kiside net cikar.
sağol cancaner çok kafama takılan bir sorundu bu...sayenizde anladım
Bu benim sıklıkla yaptığım bir şeydir. Özellikle az ışık koşullarında autofocustan yararlanabilmek için merkez AF noktasını kullanırım. Çünkü yanlardaki AF noktalarının fokus yapamadığı yerlerde o yapar. Buraya kadar tamam. Değişen ışık koşulları da tamam.
Bu grafikte ve açıklama yazısında ortaya çıkan şu oluyor: Kadrajda fokuslanan alan düz/vektörel bir çizgi üzeredir. Yani konkav/içbükey bir düzlem üzerinde değildir.
Şekilde mavi çizgiler (mesela objektif A noktasına doğrultunduğunda fokus sağ taraftaki mavi çizgi üzerinde ve devamında mı oluşur. Yani nesnelerin objektife uzaklığı o mavi çizginin kenarlarına(kadrajın kenarlarına doğru) doğru gidildikçe uzadığı halde yine net mi olur? Yoksa fokus yapılmış net alanları bu grafikte dairesel kesik kesik siyah çember mi temsil eder?
İlginç bir mesele. Ben fokusun dairesel olduğunu düşünüyordum.
Bu grafikte fokusun oluştuğu alanı kesik kesik siyah dairesel çizgi değil de mavi doğrular ile gösterilen alanlar tanımlıyorsa tabi açık diyaframlı çekimlerde bayağı problem olacaktır. Fakat yine de bir terslik var gibi geliyor bana.
Optikcilere bi sormak lazım.
A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi).
Bu ifade bir şey anlatmamaktadır bu arada. A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler ne demektir? Bu cümleyi "A noktasıyla aynı uzaklıktaki nesneler" diye değiştirsek bile yine bir anlamı olmayacaktır. Çünkü mavi çizginin her noktası A noktasıyla aynı uzaklıkta değildir. Kenarlara gidildikçe daha uzaklaşırlar. A noktasıyla aynı uzaklıkta olan nesneler kesik kesik siyah çizgi üzerinde kalırlar çünkü. Tabi bu durumda B noktası da A noktasıyla tıpatıp aynı mesafede olduğu için bir focus problemi yaşanmaması gerekirdi.
Bu bilgiyi çok faydalı buluyorum. Yanlış anlaşılmasın. Daha iyi anlamak için deşeliyorum.
Son olarak şunu sormak istiyorum affınıza sığınarak; bu grafikte üzerinde focus başarılmış nesneler mavi çizgiler üzerinde midirler yoksa kesik-dairesel siyah çizgi üzerinde mi?
Teşekkürler, saygılar...
Bu grafikte ve açıklama yazısında ortaya çıkan şu oluyor: Kadrajda fokuslanan alan düz/vektörel bir çizgi üzeredir. Yani konkav/içbükey bir düzlem üzerinde değildir.
Doğru.
A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi).
Bu ifade bir şey anlatmamaktadır bu arada. A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler ne demektir? Bu cümleyi "A noktasıyla aynı uzaklıktaki nesneler" diye değiştirsek bile yine bir anlamı olmayacaktır. Çünkü mavi çizginin her noktası A noktasıyla aynı uzaklıkta değildir. Kenarlara gidildikçe daha uzaklaşırlar. A noktasıyla aynı uzaklıkta olan nesneler kesik kesik siyah çizgi üzerinde kalırlar çünkü. Tabi bu durumda B noktası da A noktasıyla tıpatıp aynı mesafede olduğu için bir focus problemi yaşanmaması gerekirdi.
Evet, burada bir ifade hatası olmuş. Yazının orjinaline tekrar baktım, tam olarak şöyle çevrilmeliydi (daha doğrusu, çevirmeliydim)
A noktası ile kesişen düz (mavi) çizgi üzerindeki nesneler net çıkacaktır.
Bu konuyu başka bir forumda da tartıştık, hatta bir kaç deneme bile yaptık.
http://www.fotokritik.com/forum/44764?konu_id=44764
Evet sonuç olarak focusun objektife göre içbükey=konkav/dairesel değil vektörel bir uzamda oluştuğumu öğrenmiş oldum. Bu optik yasalarla ilgili teknik bir konu tabi. Bilmiyordum. Mantığa (formel mantık) ters geliyor ilk bakışta ama demek ki böyleymiş doğrusu.
Çok teşekkürler Cüneyt Bey, katkılarınızı ödeyemeyiz. Sağolun, varolun.
Hürmetler...
diyaframı yüksek tutun tam net alan derinliğini yakalarsın.metre ayar hatalarını da örter.
Cüneyt bey teşekkür ederim.
benim için çok aydınlatıcı oldu.
selamlar
İlgili olabilecek konular
-
D7000 Otomatık Modda Cekım Yapmama Nedeni Nedir
05 Eyl. 2024, 22:41 e.koksal
369406 Eyl. 2024, 18:13
mete007 -
Fujı 340 2 Banyo Ilac Bozuluyor Nedenı
20 Kas. 2021, 15:51 serdar0468
2191726 Oca. 2023, 20:22
mete007 -
-
Neden Fuji Frontier 340 Dijital Mınılab ?
01 May. 2017, 09:54 turangroup
2611207 Haz. 2018, 14:03
turangroup -
Neden Sony Rx0 Almaya Karar Verdim?
06 Nis. 2018, 21:03 omaryayla
0370106 Nis. 2018, 21:04
omaryayla -
Tokina 100mm 2. 8 Diyafram Neden Kullanamıyorum
28 Oca. 2018, 01:09 centipede
6324828 Oca. 2018, 22:57
centipede -