Fotoğrafçılık Forumları
M Modunda Pozlama Telafisi
Canon EOS 400D kullanıyorum Canon kullanıcılarının bildiği gibi M(manuel) modda herşeyi kendimiz ayarlarız ama pozlama telafisi otomatik ayarlanıyor ve bu bazen sinirimi bozuyor bunuda manuel ayarlamanın yolu yokmu
Arkadaşın kastettiği ve benim de keşke olsaydı dediğim durum şu aslında,
şuan 60d kullanıyorum, dış çekimlerde ışık ortamı sürekli değişiyor.. Bu sabah deneyimlendiğim bir örnekle açıklayayım. Diyafram öncelikli açık diyafram çekmek istiyorum ve 50mm odakta f2.8 açıklığa getiriyorum ancak ortam gereği makine ölçümü karanlık yaptığından en kolay çözüm olan poz telafisi ile artı pozlama yapıyorum. Buraya kadar herşey güzel, ancak; Kullandığım lens yeni aldığım VC'siz (titreşim engellemesi olmayan) 17-50mm f2.8 tamron ve 50mm odak mesafesinde çekiyorum yani belli bir enstantanenin altına inmek istemiyorum. Dİyafram önceliklide f2,8'de makine isoyu otomatik 100-160-320 civarında yapıyor ama gel gör ki enstantane değerlerini bir türlü 1/200 lere çıkarmıyor, halbuki 400 isoya razıydım. hadi isoyu manuel 400 yaptım diyelim sabit, biraz ışık değişiminde bu kez istediğimden fazla enstantaneye ulaşabiliyor makine ve bu kez de 100 isoda çekebilirdim diyorum kendi kendime.. Kısacası değerlerle oynamak alışkın olduğum bir durum ancak bazen oynamadan hızlıca çekimlere devam edebilmek gerek.
İşte bu noktada otomatik isolu manuel mod beni kurtarıyor (genelde) ama kurtarmadığı da oluyor, şöyle ki; diyorum enstantane 1/200 olsun, f 2,8 olsun, ortama göre isoyu kendi belirliyor. (yani görüldüğü gibi, manuel modda da pozlama değerini makine seçebiliyor) gayet güzel. ama sabahki durumdaki ışık ortamında manuel modda poz telafisi olmadığı için fotolar karanlık çıkabiliyor. Halbu ki manuel modda da iso otomatik tutulduğunda poz telafisi seçeneği konmuş olsaydı işler çok daha kolay olurdu. Bu seçeneğin olduğu dslr modeli var mı bilmiyorum ama kesinlikle gerekli olduğunu düşünüyor ve savunuyorum..
Şu gereksiz manuel mod merakından bir an önce kurtulmaya bakın. Kafanız allak bullak oluyor. Enstantane veya diyafram, hangisi önceliğinizse onu siz seçin diğerini makineye bırakın. Diyafram öncelikli modda eğer enstantane, titreşim yaratacak derecede düşüyorsa veya enstantane öncelikli modda diyafram sonuna kadar açılmasına rağmen eksik pozlama uyarısı veriyorsa Iso'yu yükseltin. Bu kadar basit. Sonuçta pozlamaya etki edebilecek üç parametre var. Iso, diyafram ,enstantane. Poz telafisi dediğiniz şey mucizevi bir dördüncü parametre değil. Onunla da yine bu üç parametreden birine müdahale ediyorsunuz nihayetinde.
@ bitpire,
Bir üstteki açıklamamı tekrar okumanı tavsiye ederim.. Belki bir kez okuduysan karmaşık gelmiş olabilir.
Halbu ki manuel modda da iso otomatik tutulduğunda poz telafisi seçeneği konmuş olsaydı işler çok daha kolay olurdu.
Şimdi bu söylediğinizi daha basit bir örnekle anlatmaya çalışayım, nasıl bir mantık hatası yaptığınızı anlayabilmeniz için. Elinizde bir hesap makinesi olduğunu düşünün. Şöyle bir işlem yapmak istiyorsunuz. a+b+c = 100 işlem bu. Diyorsunuz ki a ve b'yi ben belirleyeyim, c'yi otomatik olarak makine hesaplasın. Olur mu? Olur, gayet kolay. Makineye a ve b'yi toplatıp, toplamı 100'den çıkartırsanız c'yi bulur. Buraya kadar güzel. Ama sonra şöyle diyorsunuz. Gerektiğinde a ve b'yi + ve - tuşlarıyla değiştirebilirsem işim çok kolaylaşır. "poz telafisi seçeneği konmuş olsaydı işler çok daha kolay olurdu." demekle söylediğiniz şey aynen bu aslında. Güzel de a ve b'yi değiştirmek için + ve - tuşlarına ihtiyacınız yok ki. Siz yazıyorsunuz zaten a ve b'nin değerlerini. Silin tekrar yazın ne yazmak istiyorsanız.
Tekrar ediyorum. Poz telafisi denen şey 4. bir parametre değil. Topu topu üç parametre var elimizde. Diyafram, enstantane ve Iso. Poz telafisi yaptığınızda zaten bu üçünden birini artırıp azaltmış oluyorsunuz. Manuel modda diyaframı ve enstantaneyi siz seçtiniz zaten. Kendi seçtiğiniz diyafram ve enstantane değerlerini değiştirmek istiyorsanız ha + - tuşlarıyla yani poz telafisi tuşuyla yapmışsınız ha yeniden yazarak ne farkeder? Manuel pozlama yapıyorsanız zaten Iso'yu da makineye bırakmak zorundasınız. Artık seçmiş olduğunuz diyafram ve enstanteneye göre doğru pozlama yapacak sonucu veren Iso'yu makine kendisi hesaplayıp ayarlayacak. Onu da özgürce kendim belirlemek istiyorum derseniz işiniz duaya kalır. O kadar olmasa bile hani en iyi ihtimalle ne gerek var? diyelim. Yukarıdaki örneğe dönecek olursak a,b ve c'yi diyafram, enstantane ve Iso olarak, sonucu da doğru pozlama değeri olarak düşünün. a'yı 60 b'yi 30 seçtiyseniz bu durumda c, yani Iso 10 olmak zorundadır. c, 10'dan farklı olursa fotoğrafınız yanlış pozlanacaktır.
Diyafram önceliklide f2,8'de makine isoyu otomatik 100-160-320 civarında yapıyor ama gel gör ki enstantane değerlerini bir türlü 1/200 lere çıkarmıyor, halbuki 400 isoya razıydım.
Siz aklınızdan "400 Iso'ya razıyım, keşke makine enstantaneyi 1/200'e çıkarsa" diye geçiriyor olabilirsiniz ama makine bunu bilemez. Yukarıda açıkladığım gibi, siz makineye, "diyaframı 2.8, enstantaneyi 1/200 yap" diyeceksiniz, o gereken Iso'yu bulacak. Veya "Iso'yu 400 yap, diyaframı 2.8 yap" diyeceksiniz, doğru pozlama için gereken enstantane süresini o bulacak. Ya da benim için sadece diyafram önemli, diyaframı 2.8 yap diyeceksiniz, enstantane süresini ve Iso'yu makineye bırakacaksınız. Bu son seçenekte makineye bir takım kısıtlamalar da verebilirsiniz. Mesela kumlanma olmaması sizin için önemliyse Iso'yu atıyorum maximum 800'e kadar yükselt diyebilirsiniz makineye. Iso'yu da en fazla 800 yap diye bir sınırlama da koyabilirsiniz. Sonuçta bu parametrelerden en az birini makineye bırakmak zorundasınız.
Sizin örneğinizde yapmanız gereken şu. Diyafram öncelikli modda diyaframı f:2.8 ayarladınız. Vizörden bakarak deklanşöre yarım bastığınızda vizör bilgi ekranından pozlama değerlerini görüyorsunuz zaten. Diyelim Iso'yu da kendiniz 100 olarak belirlediniz veya otomatik belirlediniz,makine 100 seçti, enstantaneyi de 1/50 olarak belirledi. Oysa siz enstantanenin 1/200 olmasını istiyorsunuz değil mi? 1/50 il 1/200 arasındaki fark ne kadar? 2 stop. Bu durumda yapmanız gereken Iso'yu 2 stop arttırırsınız ki ki enstantane de 2 stop artsın ve 1/200 olsun. Yeni değerleriniz f:2.8, 1/200 sn, Iso 400 olur ve fotoğrafınız yine aynı şekilde pozlanır, pozlama değeri değişmez. Ya da enstantane öncelikli mod seçersiniz, 1/200 sn girersiniz, bu sefer de diyaframın 2.8'e açılmasını sağlayacak kadar artırırsınız Iso'yu.
Manuel mod, ya sabit bir ışık altında peş peşe çekmeniz gereken sabit bir konu varsa kullanılır, ki bu durumda pozometre ile ölçüm yapıp enstantane ve diyaframı manuel olarak bir kere ayarlarsınız, hep aynı değerlerde çekim yapacağınız için peş peşe basarsınız deklanşöre, makine pozlama ile uğraşmaz, zaman kazanırsınız. Ya da benim gibi bir Lubiteliniz varsa ve ara sıra fantazi olsun diye onu kullanıyorsanız makinede başka bir mod olmadığı için mecburen manuel mod kullanırsınız Onu da nasıl yaparsınız. Güneşli f:16 kuralına göre tahmin yürüterek. Güneşli hava pozlama değeri olan 100 Asa f:16 1/250sn değerini referans alırsınız. Hafif bulutluysa 1 stop, biraz daha kapalıysa 2 stop vs. gibi referans değerine göre tahmini olarak fazla pozlama yaparsınız. Bunların dışında günümüz modern makinelerinde mazoşist değilseniz manuel mod kullanmanın hiç bir anlamı ve mantığı yoktur. Öğrenmeye de bir katkısı yoktur. Manuel modda yapabileceğiniz herşeyi diyafram öncelikli veya enstantane öncelikli modda hem daha kolay hem daha doğru sonuç alacak şekilde yaparsınız.
#bitpire' tarafından 11.03.2013 17:30:11 tarihinde düzenlendi.
Konu aslinda sadece Manuel modda Auto ISO kullananlarin bilebilecegi bir sey ; komplike olmasa da izahi zor. O sebeple gireyim mi / girmeyeyim mi tereddut ettim ama daldik yine...
@bitpire - dediklerin + manuel modda pozlama telafisinin gereksizligi konusunda ilk bakista ve genelde haklisin. Yalniz mistytableau'nun anlattigi durum biraz farkli ve dedigim gibi sadece o modu yaygin kullananlar bilebilir/anlayabilir .
Mesele pozlama telafisinden cok, Auto ISO'nun calisma mantigi ile alakali. Yeni makinalarda Auto ISO aciksa, makina kullanicinin pozlama degerinizi kaale almiyor ve pozlamayi kendi olcumunun dogru gosterdigi sekilde yapiyor. Diger bir deyisle, Auto ISO'da gercek anlamda manuel cekim mumkun degil - aslinda sadece ISO'nun degistigi ilave bir OTOMATIK mod.
Arkadas da diyor ki pozlama telafisi calissa, ben HEM kendi sectigim ayarlarda HEM Auto ISO'da ve KENDI ISTEDIGIM pozlama degerinde cekebilirim .
Diyeceksin kardesim sen de kapat Auto ISO'yu ...Dogru - zaten genelde Auto ISO kullanmam - cektigim fotograflar itibari ile ama bazen coluk cocuk fotograflarinda gerekiyor. Otomatik mod / Auto ISOda basladigin bir cekime Manuel devam ediyorsun. Mekandaki isik sabit olunca bir sure sonra Manuel'e gecmek daha mantikli - senin de yazdigin gibi pozometre isik ayni oldugu halde pozlamayi her seferinde ayri yerden alabiliyor. Manuele tek hareketle gecip cekmeye devam ediyorsun son hiz - ideal oldugunu buldugun ayarlar ve ISO 100'de ... 10-20 kare sonra aklina geliyor ki AUTO ISO acik kalmis - cektigin cogu poz heba . Onlemeye calistigin isik patlamalari geri gelmis veya ISO ziplamis yukarilara... ( Halbuki otomatik modda cekerken makina oncelikle ISO'yu 100'de tutup, diger ayarlari degistiriyordu. )
Nikon forumlarinda epey konusuldu Nikon'un bu tercihi. Cok mantikli ve yararli bulanlar cogunlukta ( muhabirler/spor fotografcilari/ anlik-ani cekimler yapanlar) . Diyorlar ki, makina benim istedigim diyafram/perde hizini degistirmeden dogru pozlama yapiyor her durumda ( makinalari da D4 olunca ISO gurultu sorunu yok nasil olsa ) Ben ise Manuel modda Auto ISO ON/ Ato ISO OFF seceneginin menuye eklenmesi tarafinda olanlardanim - isteyen en basinda settinglerden istedigi calisma seklini secebilsin diye.
@mistytableau ... Nikon'larda Manuel Mod/AUTO ISO'da pozlama telafisi yapmak mumkun - makinaya istedigini yaptirabildigin tek mudahele bu aslinda ( dedigim Manuel + Auto ISO'da ) . Canon'da da yapilabilir diye dusunuyor insan ama ote yandan gercek anlamda Auto ISO'yu gelistiren/ DSLRlere ekleyen Nikon. Canon bir adim geride olabilir.
@bitpire, dediklerinle ters dustugumu sanma ... Bu spesifik bir durum; cogu kullanici makinalarinin Manuel mod + Auto ISO'da farkli calistiginin farkinda bile degil. Isin cozumu de cok basit aslinda - kapat Auto ISO'yu olsun bitsin ama oyle degil iste. 10 defanin 7'sinde unutuyorum desem inan yalan degil
hey maşaallah, millet destan yazmış yine...
konu "makinamda şu yok, keşke böyle olsaydı" temennisine dönmüş, makina üreticileri bu sayfaları okuyorsa belki ilgilenirler...
Hocam aslında neyi tartıştığımızı şöyle izah edeyim. Ben Kadıköy'den Beşiktaş'a vapurla giderim(Diyafram öncelikli mod) diyorum. Siz, keşke boğaz köprüsü girişindeki duraktan Üsküdar'a bir vasıta olsa da(poz telafisi), Kadıköy'den Söğütlüçeşme'ye yürüyüp, oradan Metrobüsle Zincirlikuyu'ya oradan da otobüs veya dolmuşla Beşiktaş'a gittiğimde (Manuel mod) bazen canım köprünün ayağında metrobüsten inmek istiyor. Böylece oradan Üsküdar'a vasıtayla gidip oradan da motorla Beşiktaş'a geçebilirim diyorsunuz.
Ben manuel mod kullanmayın gerek yok diyorum, siz Manuel Modda Auto Iso kullanırken poz telafisi olsa ne işe yarardı yı izah ediyorsunuz. Eksikliği hissedilen şey şu. Diyafram ve enstantaneyi ben belirleyeyim, Iso'yu da makine belirlesin ki böylece doğru pozlansın. Ama bazen de eksik veya fazla pozlama yapmak istersem poz telafisi tuşunu kullanarak bunu da yapabileyim. Kamuoyunun takdirine bırakıyorum.
Hocam şu soruyu sorun kendinize. Yukarıdaki gibi durumlara gerçekten ihtiyaç oluyor mu, yoksa makinelere koydukları özelliklerden ihtiyaç mı yaratıyorsunuz kendinize? Ben bu güne kadar -geçtim Auto Iso'lunu, poz telafilisini- bir kez bile "şu fotoğrafı M modunda çeksem iyi olur" dediğim bir durumla karşılaşmadım. Eğer siz yukarıdaki gibi durumlara ihtiyaç duyuyorsanız Allah yardımcınız olsun ne diyeyim. Görüşlerimde hiç bir değişiklik yok. M modu bir önceki mesajımda bahsettiğim extrem durumlar haricinde benim için gereksiz bir moddur. Ben Kadıköy'den Beşiktaş'a vapurla gidiyorum.
Diyeceksin kardesim sen de kapat Auto ISO'yu ...Dogru - zaten genelde Auto ISO kullanmam - cektigim fotograflar itibari ile ama bazen coluk cocuk fotograflarinda gerekiyor. Otomatik mod / Auto ISOda basladigin bir cekime Manuel devam ediyorsun. Mekandaki isik sabit olunca bir sure sonra Manuel'e gecmek daha mantikli - senin de yazdigin gibi pozometre isik ayni oldugu halde pozlamayi her seferinde ayri yerden alabiliyor. Manuele tek hareketle gecip cekmeye devam ediyorsun son hiz - ideal oldugunu buldugun ayarlar ve ISO 100'de ... 10-20 kare sonra aklina geliyor ki AUTO ISO acik kalmis - cektigin cogu poz heba . Onlemeye calistigin isik patlamalari geri gelmis veya ISO ziplamis yukarilara... ( Halbuki otomatik modda cekerken makina oncelikle ISO'yu 100'de tutup, diger ayarlari degistiriyordu. )
Hocam Manuele geçmek için ışığın sabit olması yetmez. Konu da sabit olacak ki ışık hep aynı açıyla gelsin konuya. Yoksa poz değerleri değişecektir. Ki bu durumda zaten Auto Iso'nun açık kalması dezavantaj değil avantajdır. Çoğu poz heba olmaz, tam tersi çoğu poz bu sayede kurtulur. Önemli olan ışığın patlaması değil konunun doğru pozlanıp pozlanmamasıdır. Eğer auto Iso'da ışık patlaması oluyor ama konu doğru pozlanıyorsa (ki ölçüm doğru yerden yapıldıysa öyle olması icap eder) sabit 100 Iso ayarlandığında ışık patlaması olmayacak ama bu sefer de konu eksik pozlanacaktır. Eğer doğru pozlama için gereken Iso 100 ise Auto Iso'da da onu seçecektir zaten.
#bitpire' tarafından 12.03.2013 16:23:07 tarihinde düzenlendi.
" Yukarıdaki gibi durumlar gerçekten bir ihtiyaçtan mı doğuyor, yoksa makinelere koydukları özelliklerden ihtiyaç mı yaratıyoruz kendimize? Ben bu güne kadar -geçtim Auto Iso'lunu, poz telafilisini- bir kez bile "şu fotoğrafı M modunda çeksem iyi olur" dediğim bir durumla karşılaşmadım. Eğer siz yukarıdaki gibi durumlara ihtiyaç duyuyorsanız Allah yardımcınız olsun ne diyeyim. Görüşlerimde hiç bir değişiklik yok. M modu bir önceki mesajımda bahsettiğim extrem durumlar haricinde gereksiz bir moddur. "
Yukarida tarif edilen Auto ISO + Manuel mod'un bana hic uymadigini, karsi goruste oldugumu belirttim zaten. Sadece ISO ile oynayarak poz tutturmak benim cekimlerimde hic olmayacak bir secim. Nikon forumlarini takip etsen, bunu kullanan pro fotografcilar oldugunu ve memnuniyetlerini gorebilirsin . Sonucta oturduklari noktadan, saha kenarindan istedikleri perde hizini biliyorlar, istedikleri alan derinligini de - geriye kaliyor ISO ile pozlamayi dengelemek . Makina da D4 filan olunca , yuksek ISOnun cok etkisi olmuyor.
Manuel mod konusunda dediklerine katilmiyorum ve bunu otomatik makinalar ciktigindan, ilk DSLRmin son zamanlarina kadar otomatik modu tercih etmis biri olarak soyluyorum . Cogu kisiye de tavsiyem senin gibi illa Manuel cekmeye calismamalaridir ama bu genelde seviyeleri ile alakali . Yoksa Manuel modun yeri bambaska - hem manzara cekimlerinde, hem de senin katilmadigin ayni mekan ici cekimlerde ... Belki sonra orneklerle yazarim - su an vakit yok maalesef.
Ben mesajımda bazı düzenlemeler yaptım, sen cevap yazmışsın o arada.
Yoksa Manuel modun yeri bambaska - hem manzara cekimlerinde, hem de senin katilmadigin ayni mekan ici cekimlerde ... Belki sonra orneklerle yazarim -
Hocam rica edeyim vakit bulduğunda yaz. Bu güne kadar manuel modu savunan kimseden manzara ve iç mekan çekimlerindeki avantajları konusunda somut hiç bir örnek duymadım çünkü. Olsa bile külfetinden dolayı ben yine de Beşiktaş'a vapurla gitmeyi tercih edeceğim muhtemelen, peşinen söyleyeyim. Yanında pozometreyle dolaş falan deme bana.
Benim makine M modunda Auto ISO kullanımına izin vermiyor.
İlgili olabilecek konular
-
Ülkelere Göre Araba Markaları Ve Logoları
22 Kas. 2024, 15:47 prodersler
02622 Kas. 2024, 15:47
prodersler -
Caz'ın Kadrajı'nın Bu Haftaki Konuğu Cenk Mirat Pekcanattı
15 Kas. 2024, 13:35 miratcenk
018715 Kas. 2024, 13:35
miratcenk -
-
Sony Ccd-tr502e Pal Handycam Kristal Sorunu
28 Eki. 2024, 23:57 romantikhaydut
228529 Eki. 2024, 15:14
romantikhaydut -
Microsoft Word Kenar Boşluklarını Düzenleme Değiştirme
24 Eki. 2024, 20:20 prodersler
011724 Eki. 2024, 20:20
prodersler -