Fotoğrafçılık Forumları
Profesyonellik Ve Dumur Vaziyetleri
Öncelikle bu başlığın Sn.Mete007'ye cevap niteliği taşıdığını ve başka açılımlara ve tartışmalara çanak tutmak bakımından yazıldığını belirtmek isterim...
Foruma, Vitrinlik Fotograf Ve Kandırmaca başlığı ile yazdığım yazıya yaptığı yorumunda Sn.Mete007, Orhan Kılıç'la bağlantımı sormuş. Orhan Kılıç'ın kim olduğunu bilmiyorum. İlgili dökümana Rekabet Kurumu'nun web sitesinden ulaştım, kurumun sitesinde arama yaptığınızda sizin de karşınıza çıkacaktır.
Ayrıca cevap bekleyen Lens seçimi vb. başlıkların cevaplanması konusunda vereceğim cevapları merak etmiş... Bu meseleye gelince söylenecek çok şey var. Birincisi bu ve benzeri sorular amatör forumlarda sorulur ve genellikle de cevabını bulur.
“Stüdyo Fotoğrafı ve fotoğrafçılığı teknikleri” başlıklı -hem de kadar profesyonelin bulunduğu- bir forumda böyle şeylere cevap aranmasını hala yadırgadığımı belirtmeliyim. Adı üzerinde stüdyo fotoğrafçılığı teknikleri...
Burada sorulacak doğru soru “hangi lens ?“ değil, hangi portre lensi olmalıdır. Profesyonel, yaptığı işin eğitimini almış ve aynı konu üzerinde mesleğini devam ettirenlere denir. (Gerçi ülkemizde profesyonellik kavramı tam da tanıma uygun gitmez, genellikle insanlar para kazandıkları işin profesyoneli olurlar.) Biz ülkemizdeki kullanıldığı şekliyle devam edelim.... Hal böyleyken “işini bilen” bir profesyonelin böyle basit soruların cevabını burada araması beklenmez.
Lensler birkaç ana grupta tanımlanırlar. Bu tanımlamalar hemen hemen tüm lens üreticilerinin ticari broşürlerinde sınıflandırma maksatlı kullanılırlar. Genellikle de işini bilen bir fotoğrafçı bu broşürlerden kullanacağı lens ailesini ihtiyacına göre seçer. Merak edenler için bir örnek vereyim, bu tablo Nikon broşüründen alınmıştır...
1- Fisheye lens (Balık gözü objektif)
2- Wideangle lens (geniş açı objektif)
3- Normal lens (normal objektif)
4- Telephoto lens (telefoto ya da dar açı objektif)
5- Reflex Lens (sabit açıklıklı aynalı objektif)
6- Zoom Lens (değişken odaklı objektifler)
7- Special purpose lens (özel amaçlı objektif)
8- Teleconverter (telefoto odak uzatıcı objektifler)
Yine Mete007 Bey'i ve merak edenleri aydınlatmak için biraz da anlatayım...
35 mm formata göre anlatacağım, zira “profesyonellerimizin” önemli bir kısmı 35 mm SLR'lerle çalışıyor
Orta ve büyük formata geçildiğinde formata göre metrik tanımlamalar değişir.
1- Balık gözü objektifler, genellikle 15 mm. civarında metrik değere ve 180 derece görüş açısına sahiplerdir.
2- Geniş açılar; genellikle 14 mm. den başlayıp 45 mm.'ye kadar olan açılardır. Seyir açıları 115 derece civarlarından başlar 55 derecelerde son bulur.
3- Normal objektifler; 50 mm. olanlarıdır. 46 derece seyir açıları vardır.
4- Telefotolar; 85 mm.'den başlayıp 800mm. ya da 1000 mm. kadar olanlarıdır. Bazı lens üreticilerinin daha uzun odaklı lensleri de vardır. 28 dereceden 3-4 derecelere kadar seyir açıları vardır.
5- Sabit açıklıklı aynalılar; aynı odaktaki telelere göre daha hafif ve stabil olan lenslerdir. Fakat handikapları tek diyafram açıklığına sahip olmalarıdır. Örneğin 500mm. F:8, 1000 mm. F:11 gibi.
6- Değişken odaklı objektifler; hepimizin bildiği üzere 17-35 mm, 28-85 mm. 35-105 mm. gibi Birkaç farklı odak uzaklığını tek gövdede birleştiren ve genellikle basın fotoğrafçıları, doğa fotoğrafçıları ve yanında 5-6 lens taşımak istemeyen fotoğrafçılar için tasarlanmış çok amaçlı lenslerdir.
7- Özel amaçlı objektifler; genellikle micro, macro fotoğraf çekilmesine imkan tanıyan lenslerle, genellikle mimari fotoğrafçılıkta kullanılan perspektif kontrolü yapılabilen lensleri özel amaçlı lensler olarak tanımlayabiliriz.
8- Telefoto odak uzatıcılar; adından da anlaşılacağı üzere elinizdeki tele lensin odağını uzatmaya yararlar. Örneğin 1,4X / 1,7X / 2X gibi değerlerle ifade edilirler.
Burada soruların cevaplanması meselesine tekrar dönmek istiyorum. Bu tür sorularda hep Yaşar Hoca'yı hatırlarım... Kulakları çınlasın; portr
- 1
- 2