Fotoğrafçılık Forumları
Odak Değeri Ve Diyaframın Etkileri
Merhaba Dostlar.
Kafamı çok uzun zamandır kurcalayan, bulabildiğim kaynakları incelediğim halde çözemediğim bir konu var. Belki 2 yıldır SLR makina kullanan biri için bu sorular saçma ama affınıza sığınarak kafamdaki soruları birlikte gidermemizi rica ediyorum.
1- fotoğraflar çekimlerinde kullanılan odak değerleri. kaba tabiriyle zoom yapma özelliğini inceleme dışı bırakıyorum. buradaki amaç belli zaten. örneğin 100m uzaktaki bir penceredeki kuşu, kuşun daha da yakınındaymış gibi çekebilmek.
Zaman zaman "en iyi portre 105mm civarında çekilir" vs. gibi bazı klişe laflar kullanılır. bunun fotoğraf kalitesine ne etkisi var?
vereceğim örneklerde kullandığım değerler tamamen örneklemek içindir, herhangi bir hesaba dayalı yazmıyorum.
elimizde 55-200 lens var.Aynı diyafram ve enstantene ayarlarını kullanmak şartıyla; 70mm odak uzaklığında, çekeceğimiz nesneye 5m uzaktayken çektiğimiz fotoğraf ile 140mm odak uzaklığında, çekeceğimiz nesneye 10m uzaktayken çektiğimiz fotoğraf arasında ne fark olur?
yani ben 60mm odak uzaklığında ile kişiye 2m uzaktan da portre çekerim; kişi fotoğraf karesinde aynı görüntüyü verecek şekilde , aynı kareyi 100mm odak uzaklığında kişiye 3m uzaktan da çekerim.
2- diyafram değerleri. bazı yazılarda "xxx lensini kullanırken en iyi keskinliği f 9 değerinde yakaladım" gibi cümleler kullanılır.
a) Keskinlik tam olarak nedir? (renklerin canlılığı mı, kontrast mı)
b) Diyafram birim zamanda makinanın alacağı ışık miktarını ayarlayan, ayrıca aynı gözlerimizi kıstığımızda yada açtığımızda genel görüntüdeki odaklandığımız noktaların daha da belirgin yada bulanık çıkmasındaki gibi , fotoğrafta da alan derinliğini ayarladığımız mekanizmadır. Bunun, bahsedilen keskinlikle ilgisi nedir?
Anlayacağınız; aynı çarpım işlemi gibi olan "diyafram açıklığı x enstantene değeri = pozlama" ilişkisi ve diyafram açıklığını büyüttükçe alan derinliği azalır, fokusladığımız nesne dışındaki alanlar daha bulanık gözükür. denklemleri dışındaki ilişkileri çözmüş değilim.
Yukarıdaki birçok cümle de bilenler için saçma gelecektir. Sizlerden ricam bu konuda beni ve bu konuda bilgi sahibi olmak isteyenleri aydınlatmanız.
Bu yaklaşımla her sorunun cevabını almanız kolay değil.
Her konuyu ayrı ayrı netfoto da aratırsanız ne çok bilgi bulunduğuna şaşıracaksınız.
Kolay gelsin.
Ben sadece dilimin döndüğünce cevaplamaya çalışayım. Ustalar zaten çok daha tatmin edici cevaplar verecektir.
"En iyi portre şu odak uzaklığında çekilir"den kasıt, benim bildiğim kadarıyla portresini çektiğimiz kişiye yakınlık - uzaklığımızla ilgili bir durum. Daha doğrusu portre çekim teknikleriyle ilgili olarak bazı kitaplarda bu şekilde okudum ben. Örneğin 50 mm. sabit odaklı bir lensle portre çekmeye kalkıştığınızda, portresini çekmek istediğiniz kişinin tabiri caizse burnunun dibine karar girmeniz gerekiyor. Ancak 100 mm. bir objektifte makul bir uzaklıktan portre çekimi yapabiliyorsunuz. Hakeza, kullandığınız objektif bir zoom objektifse eğer, portresini çekeceğimiz kişiyi rahatsız etmeyecek bir uzaklığa kadar gidip, zoom mekanizmasını kullanarak istediğimiz kadrajı yapabiliriz. Nitekim stüdyoda vesikalık fotoğraf çektirdiyseniz bilirsiniz, fotoğrafçı size aşağı - yukarı iki metre mesafede durur. Ancak çıkan fotoğraf pek öyle iki metreden çekilmiş gibi değildir, çünkü zoom yapılmıştır.
Keskinlikten kastı anlamak için ben de bir miktar uğraşmıştım. Evde yaptığım bazı çekimlerde, ışık koşulları gündüz bile pek yeterli gelmediğinden her zaman diyaframı f3,5 civarında açıp enstantaneyi 1/250 ve üzerinde kullanmaya dikkat ediyordum. Zira el titremesinden kaynaklı bir fluluk her zaman olmaktaydı. Yine evde yaptığım deneme çekimlerinde farkettim ki, diyaframı f9 civarına getirdiğimde enstantane değeri, düşük ışık koşulları nedeniyle 1 saniye hatta 2 saniyeye kadar değişiyor ve elde çekim imkansızlaşıyor. Makineyi tripoda bağlayarak bu değerlerde yaptığım çekimlerde keskinliğin çok yükseldiğini, fluluk bir yana, adeta fotoğrafların jilet keskinliğinde çıktığını gördüm. Yine bildiğim kadarıyla yazayım; özellikle zoom lenslerin en keskin alanlarının bulunduğu bir diyafram alanı var. Bu alanı da internette küçük bir araştırma sonucu bulmak mümkün. Örneğin kullandığım Canon EF 50 mm. f1.8 II lens için, lensin en keskin sonuçları verdiği bölgenin f4 - f9 arası olduğunu okumuştum. Yani bu lens, en kaliteli sonuçları bu diyafram aralığında veriyor. Diğer diyafram açıklıklarında çok mu kötü fotoğraflar çıkıyor? Hayır, ama burada bahsi geçen tamamen o lens için en net, en güzel sonuçların alındığı bölge.
Umarım yardımım dokunmuştur. Bol fotoğraflı günler dilerim.
2a. Keskinlik , lensin detayları en net şekilde göstermesiyle alakalıdır . Her lensin testlerde ölçülebilen bir takım değerleri vardır - mesela mm'de kaç çizgi gösterebildiği gibi ...Resolution/çözünürlük diye de geçer . Internette bir kaç lens testine girerseniz daha iyi kavrarsınız ( mesela www.photozone.de ).
Lenslerde keskinlik dışında , bazılarının Turkçesini bilmediğim ( veya olmayan ) , kromatik kayma ( aberration ) ,distortion ( fıçı efekti - oransızlık ) , diffraksiyon , dispersion , vignetting ( kenarlarda kararma ) gibi kusurları vardır ve bunlar lensten lense farkedebilecek DIYAFRAM değerlerine bağlıdır .
Bahsettiğim kusurların bir kısmı - sadece keskinlik/resolution/çözünürlük değil - objektifin minimum veya maximum diyaframlarına yaklaştıkça ( özellikle kenar ve köşelerde ) artar . Bahsedilen ideal diyaframlarda - genelde en açık diyaframın 2 ( belki 3 ) stop üstüne tekamül eden orta değerlerde - minimuma iner . Ucuz lenslerde diyaframlara göre fark çok daha barizdir . Bu sebeple seçilen DIYAFRAM değeri önemlidir .
Ornek test için TIKLAYIN
#paperman' tarafından 04.09.2009 19:22:58 tarihinde düzenlendi.
yardımcı olan tüm arkadaşlara teşekkürler. linkleri inceliyorum. bu konu hakkında ben de yeni bir şeyler buldukça ekleyeceğim. ama bence bo konuyu gören tüm arkadaşlarımız, bildiklerini paylaşsalar daha iyi olacak.
Her lens farklıdır. nikon 50mm f1.8 lenslerde en keskin f9 ile f11 arası. diger dyafram degerlerde hafif bulanıklık oluşuyor. f11 den yuksek olunca fotograf aşırı keskinleşiyor ve detaylara giriyor çok sert bi fotograf meydana geliyor en iyisi gazete koyup en dusuk degerden en yuksek degere kadar tek tek fotograf çekilir. fotograflara bakılır en keskini bulup özelliklere bakmak daha iyi olur. bu yöntemle buldum kendi kendime öğrendim.
- 1
İlgili olabilecek konular
-
Kodak 35 Lik Film Hakkında Yardıma İhtiyacım Var.
13 Ara. 2020, 02:50 alicgrdmr
2196910 Oca. 2021, 03:14
tugbakuren -
-
Nikon Manuel de Otomatik de Odaklamıyor
15 Oca. 2020, 20:05 mehmetkurtull
0225915 Oca. 2020, 20:06
mehmetkurtull -