onuryuksel
onuryuksel (üye)
Gaziantep / Meraklı

Metering, Ae Lock, Beyaz Ayarı Vs.

Arkadaşlar Sony F717 makinem üzerinde Metering (Spot vs.) bir ayar var bu ne işe yarıyor, nasıl ve hangi hallerde kullanılır?

AE Lock diye bir düğme var? Bu ne işe yarıyor nasıl ve hangi hallerde kullanılıyor?

ve bir de White Balance düğmesinin yanında ufak bir düğme daha var. White Balance ile alakalı. Simgesi sola doğru artan volume düğmesi, sağa doğru artan volume düğmesi ve ortada da siyah bir nokta, sanki ortalama gibi. Bu ne işe yarıyor, nasıl ve hangi hallerde kullanılıyor?

Tarih: 27 Ekim 2004, 14:18 - İp: yok
suysal1
suysal1 (üye)
Denizli / Amatör

Pozlandırma için ışık ölçümü seçenekleri. Yani diyaframın veya enstantene hızının ne kadar olacağını otamatik olarak hesaplama seçenekleri. Entegral ölçümde karenin içindeki bütün ışığı hesaba katarak ölçüm yapıyor ve buna enstantene ve diyafram değerlerini ayarlıyor.Spot ölçümde sadece ekranın ortasındaki AF karesinin içindeki ışığı hesaba katıyor ve buna göre değerleri belirliyor. Merkez ağırlıklıda konu arkadan ışık aldığında sadece merkezdeki objenin ışığını hesaplıyor ve değerleri belirliyor. AE (lock) kilidi çekim düğmesine yarım bastığınızda pozlandırmayı yani diyafram ve enstantene değerlerini belirlediğinde bunu kilitlemeye yarıyor. Yani önce pozlandırmayı yapıyorsunuz kilitliyorsunuz, daha sonra netliği dilediğiniz gibi ayarlıyorsunuz. Mesela 2/3 gökyüzü, 1/3 oranında karayı kareye dahil edeceksiniz.Gökyüzü de daha parlak karaya göre mesela. Fakat karanın da aydınlık çıkmasını istiyorsunuz. Karaya makinayı dorultup çekim tuşuna yarım basıp pozu kilitliyorsunuz.Artık istediğiniz gibi gökyüzünü oranlayarak ve netliğini de ayarlayarak çekebilirsiniz. Benimki amatörce. Ustalar olayı daha iyi anlatacaklardır. Düğme olayını bilmiyorum tabi.

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 14:58 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör



"WHT BAL"'in altindaki yassi dugme ile white balance'i degistiriyormussun..

• Auto
• Daylight
• Cloudy
• Fluorescent
• Tungsten
• Manual preset 'one push'

diger bahsettigin dugme ile de o ayari seciyormussun..

..

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 15:18 - İp: yok
onuryuksel
onuryuksel (üye)
Gaziantep / Meraklı

Evet seçiyorsun white balance ile ama yanındaki düğme ne işe yarıyor. Bu arada bir önceki arkadaşın yazdıkları karışık oldu. Sade anlatım olsa daha iyi anlarım doğrusu.

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 15:41 - İp: yok
juggler
juggler (üye)
Ankara / Doğa Fotoğrafçısı

Wht Bal'in altindaki dugmeyle muhtelif sartlar icin makinaya "beyaz" in ne oldugunu soyluyorsunuz. Yani bizim gozumuz ve beynimiz ortaklasa beyazin ne oldugunu biliyor, ama makinalar bunu bilemiyor... ampul isiginin altinda beyaz baska gorunuyor, florasanin altinda baska.. Genelde "auto" yani otomatik beyaz dengesi ayari bir cok durumda yeterli olmakla birlikte eger cektiginiz fotograflarda maviye ya da kirmiziya kayma gorurseniz bu dugmeye basarak ortamin isigina gore beyaz dengesini secebilirsiniz... Ancak cok farkli bir durum soz konusuysa ve hic bir ayarda beyazi gercekten beyaz goremiyorsaniz, o zaman bu Manual preset 'one push' denen dugme isin icine giriyor... Sony 717 de tam bilmemekle birlikte, genel yontem, makinayi beyaz bir nesneye (Kagit, pecete, duvar vs) tutup o dugmeye basmaktir... boylece makinaya "iste beyaz bu " diye ogretirsiniz, artik o sekilde fotograf cekmeye baslar. Ancak o ayarda unutur da baska bir ortama giderseniz, fotograflariniz garip garip renklerde cikabilir... O bahsettiginiz alcalan yukselen volum uzerindeki nokta isareti "Manual White Balance" isaretidir..

Metering ayarina gelince, fotograflarinizin duzgun pozlanmasi icin makinanin gerekli isigi hangi yontemle secmesi gerektiginin ayaridir.. Yani aslinda makinanin en temel ayarlarindan biridir. Sony 717 de mevcut ayarlar
Metering

• Multi-pattern (49 segment)
• Center-Weighted Average
• Spot
seklindeymis

Bunlardan surekli kullanmaniz tavsiye edilen ilki.. Vizorden ya da LCD den gordugunuz alan 49 kucuk alana ayrilmistir. makinanin icinde bir veritabani vardir, her bir alanin isik degerlerine gore makina en dogru pozlamayi bu veritabanindan karsilastirma yoluyla bulur ve sonucta (atiyorum) 1/200 f4 diye bir deger cikarir. Gunluk hayatta bir cok cekimde bu ayar is gorur..

Center weighted average dedigi de, isik olcumunu goruntunun merkezi agirlikta olmak uzere kenarlara dogru genisleyen bir sekilde yapar.. Daha cok kontrasti yuksek alanlar icin mantiklidir.. mesela karanlik bir fonda gelinlik giymis birisini cekmek icin bu ayarin kullanilmasi ve olcumun gelinlik uzerinden yapilmasi iyi sonuc verir, cunku ilk yontem kullanilirsa makina her yeri duzgun pozlamak icin karanlik bolgeleri biraz daha aydinlatmaya calisacak ve o yuzden gelinligin patlama ihtimali dogacaktir.. Center weighted average yontemi bu ihtimali ortadan kaldirir, cunku siz pozlamada agirligin nereye verilmesini makinaya soylemis olursunuz.

Spot olcum yontemi, kontrolun en cok elinizde oldugu yontemdir. Ekranin ortasindaki cok kucuk bir alandan olcum yapar.. Siz makinayi nereye nisanlarsaniz oraya gore isik olcumu yapar... Mesela plajda semsiye altinda oturan insanlarin fotografini (biraz da uzaktan) cektiginizi dusunun... Yukaridaki iki yontem de duzgun pozlama saglamaz, cunku kumsal gunesten dolayi cok parlar, ve fotograf makinasini sasirtir, o yuzden de insanlar kapkaranlik cikarlar. semsiyenin altidaki golgeyle kumsal arasindaki kontrast farki cok yuksek oldugu icin, spot metering'e gecip semsiyenin altindaki insanlara nisanlayip oyle fotograf cekmeniz cekmek istediginiz sahnenin duzgun pozlanmasini saglar (tabii kumlar cok aydinlik olacagi icin patlayacaktir buyuk ihtimalle, ancak hem kumlari hem de semsiye altindaki golgeyi duzgun pozlamak mumkun olmaz normal sartlarda)

Normalde siz deklansore bastiginizda, makina once netlik ayarini yapar, sonra hangi metering moddaysa ona gore pozlamayi ayarlar, ve daha sonra da fotografi ceker.. Ancak oyle durumlar olabilir ki, siz meteringi pozun tam ortasindaki bir objeye gore degil de, daha yan tarafta kalan bir yere gore yapmak isteyebilirsiniz. Ornegin bir grup fotografinda yine bir gelin olabilir ve fotograf grup fotografi oldugu icin siz metraji gelinlige gore yapip sonra kadraji ayarlayip oyle cekmek isteyebilirsiniz.. Iste o zaman yapilacak is, once geline nisanlayip AE lock dugmesine basmaktir. O zaman metering degerleri oraya gore kilitlenir, ve siz fotografi cekene kadar da degismez. daha sonra kadra

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 15:51 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

soyle aciklayayim:

sondaki "one-push" ayarini yaparken kullaniyormussun.. o ayar; bildigim kadariyla; lensin onune beyaz bir kart tutuyorsun ve kameranin o karttaki beyazi algilamasini sagliyorsun.. bunu o dugmeye basarak yapiyormussun..

yani oncelikle o yassi dugme yardimiyla manual preset one-push'a getir white balance'i.. sonra beyaz bir kart al ve lensin onune tut.. sonra o volume benzeri dugmeye bas.. o dugme yardimiyla karttaki beyazi okuyacak makine..

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 15:57 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

juggler mesajini yeni gordum.. ben de tam oyle demeye calisiyordum..))

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 15:59 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

juggler cok guzel anlatmissin metering cesitlerini.. benim de bir sorum olacak; 3d matrix metering'i de anlatabilir misin? bildigim kadariyla; kameranin, nesneye olan uzakligi da hesaba kataraktan center wieghted metering yapmasi.. ama onceki yazinda oldugu gibi ornek vererek aciklayabilirsen minnettar olurum..

Not: Bizim gelin bu sefer nasil bir seruvene girecek?

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 16:35 - İp: yok
suysal1
suysal1 (üye)
Denizli / Amatör

Sayın Juggler,
İyi ki varsınız. Sizden öğreneceğimiz çok şey var.

#suysal1' tarafından 27.10.2004 17:01:54 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 17:03 - İp: yok
juggler
juggler (üye)
Ankara / Doğa Fotoğrafçısı

sagol suysal cok abartmaya gerek yok, ben de okuduklarimi ve tecrubelerimi yaziyorum sonucta..

3d matrix metering'e gelince, nikon'da var olan bir olcum yontemi, matrix metering'den tek farki, D tipi nikkor objektifler netledikleri uzakligi makinaya soyluyorlar, boylece makina sizin nereye focus yaptiginizi daha iyi bilip ona gore isigi ayarliyor... bu konuda bir kac gorus var, bir kisim 3d olcumun hic bir fark yaratmadigini savunuyor, baska bir grup da cok faydali oldugunu soyluyor... Ornek vermek gerekirse daha onceki mesajdakinin ayni ornegi verebiliriz, sonucta o da matrix, bu da matrix... Tek degisen parametre focus yaptiginiz objenin uzakligini da hesaba katmasi... ha, bir guzellik olarak, flash kullanirken ben sanki bu yontemin daha ise yarayacagini saniyorum.. Ama sadece bir his tabii..

canon bunu nasil cozuyor, canonun yonteminin adi Evaluative.. Temelde ayni sey, o da siz hangi noktayi kullandiysaniz netleme icin, oraya agirlik vererek bir hesap yapiyor.. yani yukardakinin bir benzeri diyebilirsiniz.. Simdi 20d de ETTL-II diye bir sey cikti, flash olcum metodu, o da uzaklik bilgisini kullaniyor, 3d nin bir benzeri.. Ama onda da L serisi objektif kullanmak gerekiyor..

Size bir kac okuma onereyim:
http://www.kenrockwell.com/nikon/matrix.htm
http://web.mit.edu/cai/www/nikon/metering.html

faydasi olmustur umarim.

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 17:30 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

dpreview'den bazi yazilara bakmistim; yanlis hatirlamiyorsam kullanicilar evaluative metering methodunun 3d matrix gibi sonuc vermedigini yazmislardi.. ayrica bir sorum daha olacak sana (gercekten iyi ki buradasin): bircogu 20D'ye neden spot metering ozelligini koymadiklarini soyluyor; aynen 1dmkII'da oldugu gibi.. sence spot metering o kadar da onemli mi?

ayriyetten; biliyorum cok oluyorum ama iyi gidiyor ; partial metering hakkinda da anlatabilir misin birseyler?

 

Tarih: 27 Ekim 2004, 17:55 - İp: yok