Fotoğrafçılık Forumları
Diyafram ?
Arkadaşlar, Canon A95' in kullanım kılavuzunda Diyafram f 2.8 - 4.9 rakamı verilmesine rağmen makinede diyafram ayarları f 8.0' e kadar çıkıyor. F4.9 dan sonrasının kullanılamadığı anlamınamı yoksa kullanabilmek için yeni objektif takmamız gerektiği anlamına mı geliyor ? Bir de kitaplarda f16 kuralından sıklıkla bahsediliyor ama bizim gibi daha üst seviye modellere henüz geçememiş kişiler için bizim makinelere göre ayarlamayı nasıl yapmamız gerektiğini birisi anlatabilir mi? Aynı poz değerine gelebilmek için diyafram ve enstantane arasındaki ters orantı mantığıyla aynı pozlamayı bulabileceğimi öğrendim ama diyafram ve enstantane arasındaki kesirli rakamlar bütün hesaplarımı şaşırtıyor. Bu ilişkiyi anlayabileceğim bir şekilde birisi anlatabilirse çok teşekkür ederim. Zaten ne yazdığıma bakıyorumda soru bile anlaşılmaz olmuş Umarım birisi anlar ve yanıtlar.
selam etacarinae..
objektifin diyafram degeri olarak f/2.8-4.9 verilmesinin manasi; objektifin en genis acidayken makine en fazla f/2.8 diyafram degerini kullanmana izin veriyor demektir, f/4.9 ise makinen en uzun telephoto degerindeyken en fazla kullanabilecegin (dusuk rakamli f degeri daha buyuk diyafram) diyafram degeridir.. A95 icin uyarlarsak bunu; objektifin 38mm'deyken sen en fazla f/2.8 kullanabilirsin, 114mm'deyken de en fazla f/4.9.. ama sen her durumda en fazla diyaframi f/8'e kadar kisabilirsin, f/8'in manasi o..
f/16 kuraliyla anlatmak istedigin nedir anlayamadim dogrusu.. makinen sana en dusuk f/8'de kullanmana izin verecektir, o yuzden f/16 kullanmana imkan yok.. ama buna benzer (aslinda yakindan uzaktan alakasi yok ama) sunu da yapabilirsin, daha uzun sureli enstantane kullanarak.. yine de alakasi yok.. ne diyorum ben.
simdi soyle dusun; diyafram cok acikken (f degeri en dusuk degerindeyken) enstantane degeri cok daha hizli olmalidir ki dogru pozlama olabilsin.. diyaframi bir pencere gibi dusun; pencereyi sonuna kadar acarsan, odaya soguk hava bir anda dolar.. ama yarim acarsan, ayni miktarda soguk havanin odanin icine dolmasi icin gereken sure daha fazladir.. iste soguk hava icin gereken sure enstantane.. soguk hava da isik..
kesirli rakamlarla aklini karistirmana hic gerek yok.. cunku makine zaten sana ne kadarlik bir enstantane veya diyafram kullanmani soyleyecektir.. bunun icin enstantane veya diyafram oncelikli cekimler yapip sonrasinda tam manuel'e gecmen gerekir..
diyafram cok acikken (en dusuk f degeri) fotograf cekersen fotografdaki her yer cok keskin gorunmez.. fokus yaptigin yerler disinda kalan yerler bulanik cikar.. her yerin cok net cikmasini istiyorsan f/8 veya f/8'e yakin bir diyafram degerinde (senin makinen icin konusuyorum) cekim yapmalisin..
genellikle hareket eden cisimleri goruntulmek icin 1/60 saniyelik enstantane kullanmak gerekiyor ki titreme olmasin.. kesirleri hic aklina takma.. 60 saniye gibi dusun, ama ters oranti kur mantiginda.. 1/125 saniye daha da kisa.. 1/500 saniye cok daha kisa.. yani rakam buyudukce zaman kisaliyor.. pencereyi daha cabuk acip kapatiyorsun.. daha hizli yapiyorsun.. daha cabuk enstantaneyi hizli giden cisimlerin hareketlerini dondurmak icin yapmalisin.. perde bir anda acilip kapanmali ki hareket yakalanabilsin.. cok hizla giden bir arabanin net fotografini cekebilmek icin cok hizli bir enstantane kullanmalisin mesela, 1/500 gibi.. cunku 1/100 kullansaydin eger araba coktan almis basini gidiyor olurdu.. araba 1/500 saniye gibi bir zamanda cok fazla yer degistirmemis olur, ama 1/100 saniye gibi bir zamanda mesela 20 cantimetre yer degstirmis olurdu ki bu da fotografinin net cikmamasini saglardi..
arka plan bulanik ciksin diyorsan da diyaframi sonuna kadar acmalisin, dusuk rakamli f degeri..
..
umarim anlatabilmisimdir.. benim dediklerim de anlasilmaz oldu sanirim.
sadece geniş açıda 2,8 -alabilirsin
örnek bir 10 cm lik boru düşün bunu geniş açı olarak düşün
birde 1 metrelik boru düşün tabiki kısa olandan daha fazla ışık girer senin de objektifin geniş açıda kısaldığı için bu yüzden içeriye daha fazla ışık girer yani sadece geniş açıda 2-8 olur
Sevgili dadanagast,
İnanırmısın bu konuyu kesirli, ölçülü şekilde defalarca okudum, anlamaya çalıştım ancak senin burada anlattığın kadar net anlayamamıştım. Benim için çok faydalıoldu. Sana da konuyu açan etacarinae ' da teşekkür ederim. Ciddi, faydalı, amaçlı soruların herkese ne kadar faydalı olduğu ortada. Sizleri daima izliyorum. Herkese bol ışıklar...
yardimci olabildigim icin sevindim ozerstore..
Arkadaşlar verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Sevgili dadanagast F16 kuralı derken kitaplarda güneşli havalarda f16 diyafram kuralını uygulamamız gerektiği ve havanın açık veya kapalı olmasına göre + - 1er stop yapmamızı söylüyor. Benim makinemde f16 olmadığı için diyaframı nasıl kullanmam gerektiğini öğrenmek istiyorum. Kesirli sayılara dikkat etme demişsin ama benim anladığım kadarıyla; mesela pozometre f16 ve 1/125 verse ve bu rakamlar benim makinemde olmasa doğru pozlama için ters orantı ilişkisi kurarak hangisini kaç stop arttırıyorsam diğerini o kadar stop azaltmam gerekir. İşte eğer bu bilgi doğruysa aradaki kesirler benim için önemli çünkü bir stop öncesi ve sonrasındaki rakamlar (kesirler her makinede farklı, bunun bir standartı yok mu !Bir de iso nun etkisini gerektiği gibi kullanabilmek için nelere dikkat etmeliyim. Galiba bayağı vaktimizi alacak, zaten evdekiler makineyi kırmak üzere Yine anlaşılmaz oldum
Merhaba Etacarinae;
f değerleri 1 ; 1.4 ; 2 ; 2.8 ; 4 ; 5.6 ; 8 ; 11 ; 16 ; 22 ; 32
enstantane 15sn ; 8 ; 4 ; 2 ; 1 ; 1/2 ; 1/4 ; 1/8 ; 1/15 ; 1/30 ; 1/60 ; 1/125 ; 1/250 ; 1/500 ; 1/1000sn .......
şeklindedir. Bunlar ana değerlerdir. Bir de ara değerler vardır. Şimdilik ara değerleri karıştırmayalım. Gerek diyafram olsun gerek enstantane olsun bu ana değerlerin her biri kendinden önce gelenin 1 stop eksiğini, kendinden sonraki değerin de 1 stop fazlasını ifade eder. Bunlardan 1 tanesini 1 stop arttırdığınızda diğerini de 1 stop azaltırsanız aynı pozlama değerini elde edersiniz. Şimdi sizin örneğinize gelecek olursak ; Güneşli hava f:16 kuralında doğru pozlama değerimiz f:16 ya 1/125 sn olduğuna göre diyaframı sizin makinenizin en kısık değeri olan f:8'e ayarladığımızda f:16'ya göre 2 stop açmış oluruz diyaframı. Bu durumda objektiften içeri olması gerekenden 2 stop birim kadar daha fazla ışık gireceğinden bunu dengelemek için perde hızımızı da 1/125sn.den 2 stop birim kadar daha hızlı seçmeliyiz ki CCD'ye aynı miktar da ışık düşsün. Bu da 1/500sn.dir. Yani f:16 ya 1/125 sn. ye eşdeğer pozlama değeri f:8'e 1/500sn. dir. Siz, makinenizin diyafram ve enstantane sınırları içinde bu kuralı özgürce uygulayabilirsiniz.
#bitpire' tarafından 13.06.2005 15:26:24 tarihinde düzenlendi.
Devamı...
Aynı poz değerini mesela f:5.6'ya 1/1000sn. ile de elde edebilirsiniz. Tabii bunlar arasında hiç fark yok mudur tamamen aynı mıdır gibi bir soru gelebilir aklınıza. Değildir. Bu sizin fotoğrafta nasıl bir etki vermek istediğinize bağlı olarak değişir. Fotoğrafta hareket etkisini vurgulamak isterseniz öncelik olarak yavaş enstantane değerleri seçersiniz; diyaframı da ister kendiniz seçersiniz(M modu) isterseniz makineye bırakırsınız (Tv). Eğer fotoğrafınızda net alan sizin için önemli ise bu sefer diyafram değerini öncelikle belirlersiniz. Buna uygun enstantaneyi de ister manuel olarak siz(M modu), isterseniz de makinenin otomatik ayarlamasını (Av) tercih edebilirsiniz. Düşük rakamlı f değerlerinde net alan derinliğiniz düşük, yüksek f değerlerinde (diyafram kısıldıkça) net alan derinliğiniz fazla olur. Yani f:16'ya 1/125 sn ile çekilmiş fotoğraf ile f:8'e 1/500 sn.de çekilen fotoğraf pozlama olarak aynı olmasına rağmen f:16 da çekilen fotoğrafta daha fazla alan net olacaktır. Buna mukabil mesela fotoğrafta hareketli objeler varsa ilk fotoğrafta bunlar bulanık, ikincisinde yani 1/500 sn ile çekilende daha net olacaktır. Umarım biraz daha netleşmiştir.
bitpire detay bilgiler için teşekkürler ve diğer tüm arkadaşlara.
Iso'yu atlamışız. Kısaca bahsetmek gerekirse, diyafram ve enstantanenin haricinde pozlamayı etkileyen üçüncü bir faktör de Iso'dur. Düşük Iso değerlerinde fotoğraflar daha temiz olur, Iso arttıkça fotoğrafta kumlanmalar görülür. Bu nedenle normal şartlarda mümkün olduğunca düşük Iso değerlerinde çekim yapmak gerekir. Peki Iso ayarını ne zaman yükseltmemiz gerekir? Bunun için farklı durumlar olabilir. Mesela eğer çekmek istediğimiz fotoğrafta hareket etkisi veya alan derinliğinin bir önemi olmadığını düşünüyorsak, bu durumda diyaframı sonuna kadar açmamıza ve makinemizin sahip olduğu en yavaş enstantane değerini seçmemize rağmen fotoğraf hala eksik pozlanıyor(karanlık) ise Iso'yu yükseltmekten başka seçeneğimiz yoktur. (flaş haricinde) Veya hareketli bir objeyi net olarak çekmek (dondurmak) istiyoruz. Bunun için de diyelim ki enstantane değerimiz 1/500sn olması gerekiyor. 1/500 sn verdiğimiz zaman diyaframı sonuna kadar açmamıza rağmen ortamdaki ışık doğru pzlama için yeterli gelmiyorsa bu durumda fotoğrafımızda kumlanma olması pahasına Iso'yu yükseltmek durumunda kalırız. Aksi taktirde ya enstantaneyi düşürüp hareketli objeyi net olarak donduramayız ya da fotoğrafımız eksik pozlanmış olur. Iso değerleri de aynı diyafram ve enstantanedeki gibi stop tabir edilen değerlerde artar. Yani Iso 50, 100 , 200 , 400 , 800 .... değerlerinin herbiri fotoğrafın, bir öncekinden bir stop fazla pozlanmasını sağlar. Tabii bunlar da ana değerlerdir, Iso'da da tıpkı diyafram ve enstantanede olduğu gibi yarım stop,1/3 stopluk ara değerler de vardır.
#bitpire' tarafından 13.06.2005 17:24:19 tarihinde düzenlendi.
selamlar yine..
her ne kadar yine de anlayamamis olsamda bazi konulara aciklik getirmek isterim..
herseyden once kitaplarda bahsedilen hersey o kadar da onemli degildir.. makinen sana en dogru pozlamayi yapabilmen icin gereken degerleri zaten verecektir.. "sunny f/16" kuralina gore 1/100-1/125 enstantane'de kullanman gerekir.. ama bazi seyler eksik kalacaktir A95 ile uyguladiginda diye dusunuyorum..
normal olarak bitpire'nin de dedigi gibi f/8 de kullanmak icin 1/400-1/500 gibi bir enstantane hizi secmelisin; fakat makinen bu durumda dogru pozlama yapacak diye bir gercek yok.. onemli olan tripod kullanmiyorsan sayet en yavas 1/60'da cekim yapmandir.. ama f/8 kullanarak tabii ki..
bitpire'nin e dedigi gibi, alan derinligi cok olsun istiyorsan diyaframi f/8'e kadar kismalisin, az olsunsa da acmalisin..
bir ipucu daha; makinenle eger imkanin varsa o an icin, goruntunun bir cok noktasindan degerler al.. yani bir yere kameranla bakiyorsun.. golgeli alana fokus yaptiginda makinen sana farkli deger verir, gunesli yere baktiginda farkli.. bu degerleri kafanda yorumla ve orta bir deger sapta.. mesela; makineni aperture priority moduna aldin
ve f/8 degerine getirdin.. sonra makineni giolgeli alana dogrultdugunda sana 1/200 degerini verdi, gunesli alana cevirdiginde ise 1/500 degerini.. iste o zmaan yapacagin f/8 'de 1/400 gibi bir deger kullanmandir.. bir dene..
ayrica makinende exposure compensation ile de pozlama degerinde oynama yapabilirsin.. -2 exposure compensation (EV) ile f/16 kadar kismissin gibi objektifinden daha az isik girer.. ama yine de -2 gibi oynamamani tavsiye ederim, +1 veya -1 yapabilirsin ama..
..
bitpire zaten anlatmis herseyi, ben niye anlattim bilemiyorum.. zaten insallah anlasilmaz olmamistir dediklerim..
- 1
- 2
İlgili olabilecek konular
-
Tokina 100mm 2. 8 Diyafram Neden Kullanamıyorum
28 Oca. 2018, 01:09 centipede
6323428 Oca. 2018, 22:57
centipede -
-
Nikon 50mm F1. 8 Af Nikkor D Lens Diyafram
17 Şub. 2017, 18:53 lfkaya
2237617 Şub. 2017, 19:51
lfkaya -
Diyafram Nedir? Ne İşe Yarar ?
28 Ara. 2004, 02:43 tembeleryk
191023722 Kas. 2016, 15:13
toprakfoto -
En Keskin-net Kare Hangi Diyafram Değernde Alınır?
16 Eki. 2016, 13:45 onurkose1453
4270417 Eki. 2016, 16:10
onurkose1453 -