Fotoğrafçılık Forumları
Jan Saudek (1935 - )
Estetik olanı güzel olan ile ilişkilendirmemiz ne kadar “iyi” ya da ne kadar “doğru”dur? Saudek’in fotoğrafları bu soruya cevap olabilir. Onun fotoğraflarında, özellikle de olgun dönem fotoğraflarında estetik olan başka bir zemin üzerinde kendine yer bulmaktadır. Kadın ya da erkek çıplaklını sergileyişindeki ironik tavrı şok edici kim zamansa rahatsız edici sonuçlarla karşımıza çıkmaktadır. Bunu yaparken de fotoğraflarına pitoresk bir tavırda müdahalelerde bulunması plastik sanatlarla, özellikle de bu bağlamda resimle ilişkilendirebileceğimiz güzel anlayışının yanılsamasını gözler önüne sermektedir. Saudek’in bu tavrı çıplaklıktan erotizme, oradan da pornografiye uzanan bir yol üzerinde hareket etmektedir.
Pornografi gibi sanatlar açısından “tehlikeli” olarak görülebilecek bir mecra içerisinde Saudek yaratıları içerisinde bunu incelikle ifade etmektedir. Cinsel organların açık bir biçimde teşhiri, kadın ve erkeklerin cinsel birleşme durumlarının temsili dikkatlice düzenlenmiş kareler içerisinde “tehlikeli” temsiller olmaktan uzaklaşırlar. Saudek sadece pornografinin temsilinden değil, aynı zamanda kadın ve erkek bedeninin anormalliklerinden de faydalanarak farklı bir bakışı sergiler. Stieglitz ve Strand’dan Kertesz ve Bresson’a oradan da Weston’a uzanan ve çeşitli örneklere günümüze kadar ulaşan çıplaklık anlayışından uzaklaşarak kırılmalara yol açar. Kırılmanın yol açtığı süreç, çıplaklığı seyreden kişide hazzın uyanmasına değil, tiksinmeye ve nesneden uzaklaşmaya yol açar. Ancak, bu uzaklaşma ve tiksinme zamanla kendi estetiğini yeniden üreterek Saudek’in yaklaşımını anlaşılmasını olanaklı kılar.
Saudek’in hayatı da tarzındaki kışkırtıcı eğilimin izlerini taşımaktadır. 1935 yılında Prag’da doğan fotoğrafçının çocukluğu Alman işgali altındaki Çek Cumhuriyeti’nde geçer. Savaşın ardından da bu kentte yaşamayı sürdüren Saudek’in fotoğrafla tanışması bu dönem biriktirdiği Life dergileriyle olmuştur. Özellikle kendi açıklamasına göre Margeret Margaret Bourke-White, Eugene Smith ve Giselle Freund’un foto-röportaj çalışmaları onu derinden etkiler. Fotoğrafla tanıştığı 1950 yılında ileride fotoğraflarında model olarak kullanacağı hayat kadınlarıyla da “tanışır”... Aynı yıl ilk fotoğraf makinesini satın alarak ilk fotoğraf çekimlerine başlar. Tarzını belirleyen en önemli gelişmelerden biri olarak Jackson Pollock ve Norman Rockwell’in röprodüksiyonları ile tanışmasını göstermektedir. Onlardaki Soyut Dışavurumculuğun nesnesine yönelen öfkeli tarzı onu derinden etkiler. 60’lı yılların sonunda yaşanan toplumsal ve politik gelişmeler çağdaşları gibi onu da etkiler ve geleneksel olandan farklılığın ve kopuşun sanatsal anlamda ifade içerisinde yeni açılımlar yaratmaya gebe olduğuna duyduğu inancı pekiştirir. Aynı yıllarda çocuklarında birini de kaybetmesinden duyduğu acı, sanatındaki öfkeyi ateşler Sanatında nesnesine yönelttiği kışkırtıcı tavra rağmen, bazı fotoğraflarda çocukluğa yönelttiği bakış belki de bu kaybın yarattığı hüznü ifade etmektedir..
herkesin kabul ettiği estetik ölçüleri kabul etmeyen, her yastan modelleriyle, onlarin da cinsel olarak arzulanabilir olduklarini, rahatsiz edici derecede esprili bir bicimde anlatan (manyak) birisi
çekeceği fotoları kurgular ve üst üste baskı tkniğini kullanır (genelde.)
daha uç ve dadaist bir ornek joel peter witkin
ama herzaman farklılıklar ve kimsenin yapmadığını yapmak hoşuma gitmiştir...
bu yazıyı daha evvel bir kaç kez okumuştum.. çıplaklık erotizme hiç dönüşmemeli hele hele pornografi boyutuna asla ulaşmamalı.. çıplaklık kişiyi erotizmden sogumaya neden olur buna katılıyorum ama tekrar erotizme yöneltmez.. kişiyi erotizme döndüren çıplaklıktan uzak kalmasıdır.. çıplaklık erotizmden soğuturken... erotizm çıplaklığa yöneltir..
http://www.zonezero.com/exposiciones/fotografos/witkin2/index.html
joel peter witkin portfolyo...inanamıyacaksınız
not:
çıplaklık hiçde erotik değildir...yani bana göre.
Sn. nedimy çıblaklığın (Nü) illaki erotik olması gerekmez önemli olan o farklılığı düşüne bilmiş olmak. Düşüncelerini uygulamaya koymak adına aynen devam, sevğili tara.
erotiklikle ve çıplaklıla ilgili düşüncelerimi sadece seyyaah a katılmak için yazmıştım...
gerktirir yada gerektirmez bu konulara bile girmedim...
yalnız aynı şeyleri savunuyoruz da farkli cümleler kullanıyoruz..
Güzel bir fotoğraf çekmek, sevişmek gibidir. Üzerinde kafa yormanın ve hesaplamanın pek yararı olmaz
"Jan Saudek"
evet sevdigimiz bir abimizdir..bu muhitlerin cocugudur..
o insnalar cıplakmı aaaaa
gaijin seni taktir edecetim unuttum ama şimdi yakalamışken edeyim seni takdir ettim.. yani baktığım bütün fotograflarında anadolu delikanlısı havası vardı sende.. sanki son osmanlı gibiydin.. ağır ve sevimli..
sakın yanlış anlaşılmasın bu diğerleri kötüydü anlamına gelmiyor ama gaijinde farklı bir hava vardı..
saol seyyah..
millet tutturmus bu ne biçim gaijin..biz asabi hayat yolunda yıpranmıs orselenmiş,ters birini bekliyoduk ustune birde esmer olmalıydı falan..(ulan ne lanet bi imaj cızmısım ben farkında olmadan )
ne içimde fırtınalar kopuyor,ne buyuk catısmalarım var bende herkes gibi normal bi insanım işte..
ama sevindim valla gaijin diyince herkes tanıdı,herkes sagolsun guler yuz gosterdi...
efendilik hususunu panctomda soyledi estafurullah..
biz babadan boyle gorduk,neysen o olcaksın
---
nasıl hosuma gitti aksam aksam
İlgili olabilecek konular
-
Dekupe Hizmeti Veren Ajanslar Hakkında
28 Oca. 2014, 22:14 morpiksel
0281228 Oca. 2014, 22:15
morpiksel -
-