Fotoğrafçılık Forumları
Örnek Fotoğraflarla Diffraksiyon
Daha önce lenslerdeki Diffraksiyon / Işık dağılması-kırılması ile ilgili yazılar yazmıştım ve bir takım tablolar eklemiştim . Bu tablolarda teorik olarak kullanılan diyaframlara göre kalite kayıpları gözüküyordu .
Diffraksiyon tabloları
Galeride fotoğraf yorumlarımda da sıkça değindiğim bir konu bu . Bir çok DSLR kullanıcısı hala f16,f22 gibi diyaframları - hatta bazıları daha iyi görüntü kalitesi verdiğini düşünerek - tercih ediyor .
Bu kişilere de diffraksiyonu - gözle göremedikleri bir şeyin etkisini - izah etmek kolay değil haliyle .
Bir sitede , mücevher fotoğrafları çeken bir kişinin tilt-shift lensler/alan derinliği/diffraksiyon konusunda yaptığı bir çalışmada örnek fotoğraflara rastlayınca aktarmak istedim . Bizi ilgilendiren sadece diffraksiyon kısmı olduğu için onunla ilgili fotoğrafları aktarmak ile yetiniyorum .
( Kaynak : Henk Van Mierlo yazısı - www.noregt.com )
Fotoğrafların 24 Mp FF ( Nikon D3x ) makina ile çekildiğini , diffraksiyon tablolarına bakılırsa bu formatın çoğumuzun kullandığı APS-C makinaya göre 2 kat daha iyi sonuç verdiği , diffraksiyonu da 1 stop daha iyi kaldırdığı söyenebilir .
Yani gördüğünüz fotoğraflardaki diffraksiyon etkisi kullandığınız APS-C makinada daha fazla olacaktır .
Özet olarak söylenen ,6Mpixelde f8 diyafram kullanımının , 24 Mpixelde f11, f16, f22 gibi diyaframlardan daha iyi sonuç verdiğidir . ( APS-C için de belki 3Mp / f8 , kısık diyaframların 12 Mpixelinden daha iyi olacaktır denebilir )
#paperman' tarafından 29.11.2010 10:11:41 tarihinde düzenlendi.
guzel bir bilgilendirme, el altında bulundurulması gereken baslıklardan
teşekkürler, fotoğrafa yeni başlayıp teknik açıdan kendisini geliştirmek isteyenler için daima güzel konular açıyorsunuz. çok faydalı oluyor benim için.
#yozkan88' tarafından 29.11.2010 17:31:42 tarihinde düzenlendi.
bilgilendirmeler için teşekkürler.
bunun tersi bir durumdan hiç bahssediliyor mu?yani objektifi sonuna kadar açmanın hiç olumsuz bir etkisi var mı?
geçen bir kaç hafta içerisinde babamın minolta sr 101 makinası ile analog çekimler yaptım.önünde 50 mm f 1.4 minolta objektif vardı.portreleri ve yakın çekimleri hep 1.4 ile yaptım.bu seçimim sırasında yukarıdaki sorum kafama takıldı.
bence aşırı pozlamayı engelleyince hiçbir olumsuz etkisi olmaması lazım.
sizin de görüşlerinizi merak ediyorum.
Kheer , f1.4 gibi açık diyaframlarla ilgili bilinmesi gereken bir kaç şey var .
İlki genel kural olarak , objektiflerin en yüksek görüntü kalitesini , en açık diyaframın 1.5-2 stop üstünde verdiği ( kuş fotoğrafçılarının filan kullandığı pro sınıf özel tele lensleri hariç tutmak lazım . O lenslerde genelde en açık diyafram kullanılacak şekilde dizayn ediliyor )
Yani f1.4 lens ile ideal görüntü kalitesini f2.8 civarı yakalarsın . Buna ilave olarak , açık diyaframlarda ( ki bendeki f1.8 lensde bile ) netlik yakalamak zaten zor . Alan sığlığı f1.4'de , bir kişinin gözlerinin net , burnunun flu olabilmesine bile yol açabiliyor .
Bir de göz önüne alınmayan bir durum var ki o da genelde fotoğraflarda objelerin altın noktalara - sağdaki/soldaki 1/3'luk kısımlara yerleştirilmesi ile ilgili . Lenslerden kenarlara gittikçe kalite bozuluyor .
Özet olarak f1.4'de kenara yerleştirdiğin bir portre ile , f2.8'de merkezde olan arasında dünyalar kadar fark olacaktır . Açık diyaframları kullanıma dikkat derim . Açıkçası ben elimdeki f1.8 lens ile f2.8'in altına inmemeye çalışıyorum . Gerçekten görüntü kalitesi çok düşüyor . ( kenarlarda olması gereken 2000 çizgi/resim boyu çözünürlük yerine 1200'lü rakamlara düşülüyor .)
Buna ilave olarak 2 ayrı topik daha var açtığım lensler ve açık diyaframlar ile ilgili . Biri f1.4 diyaframın geçirdiği ışığın aslında elektronik sensörlerin algılayamadığı ile ilgili . Biraz fazla teknik gelebilir :
f1.4 diyafram - tıklayın
İkincisi de eski , digital fotoğrafçılık için üretilmemiş lensler ile ilgili :
eski lensler - tıklayın
Lensinizin mükemmel olması şartıyla diafram ne kadar açıksa, görüntü o kadar iyi olur tabiiki.
Sorun şuki mükemmel lens diye birşey yoktur, mükemmele yakın olanlar ise çoğunlukla pahalıdır.
Burada mükemmellikten kastım sağdan soldan aşağıdan yukarıdan gelen mavi mor kırmızı yeşil sarı lacivert bilimum renk ışığın mükemmel şekilde aynı noktaya odaklanabilmesidir. Lens mükemmel değilse diaframı kısarsınızki, ışık sağdan soldan aşağıdan yukarıdan gireceğine, merkezden girer dolayısıyla aynı noktada odaklanması kolay olur. Bu lensin fokuslamayla ilgili mükemmelliği, olayın bir de gereksiz ışığın süzülmesi olayı var, bu da lensin mükemmelliğinin parçası. Diaframı çok açarsanız aslında kadraja girmemesi gereken gereğinden eğik gelen ışınlar lensin camlarından kırılarak geçmek yerine lens katmanları arasında yansıyıp "flare" oluşturabilirler. Dahası eğik gelen ışık lensin iç aksamından yansıyıp dağılarak filmi veya sensörü olduğu gibi aydınlatır, bu da "veiling" denen kontrastın düşmesi durumuyla sonuçlanır. Diaframı kısarak bu eğik gelen ışığın çılgın hareketlerini de kontrol altına almış olursunuz.
Uzun lafın kısası mükemmel lensin tanımı, üstüne düşen bütün ışığı aynı yere odaklayan, gereksiz ışığı ise herhangibir yansımaya mahal vermeden süzen lens demektir. Böyle lens bulursanız, bana da haber verin.
50mm lensler için ideal diafram F1.7 falandır.
70lerde üretilen F1.4 lensler Ken Rockwell sitesinde yorumlamış, bunlar genellikle en iyi sonucu F1.7'den sonra verirmiş. Ken Rockwell Minolta 50 F1.4'ün, o zamanın Canon ve Nikon 50mm F1.4lerinden daha iyi olduğunu söylüyor, yalnız F1.4'e kadar açınca keskinliğini kaybetmemekle beraber "veiling" yaptığını rapor ediyor. Dolayısıyla pratikte F1.4 lens ile F1.7 lens arasında fark kalmıyor, F1.4'ü ancak F1.7'ye kadar kısınca adam gibi çalışıyormuş.
Anlayacağınız pazarlamacı milleti 70lerde de aynıymış, bugün nasıl MP safları kandırma yöntemiyse, 70lerde diafram aynı şeymiş, gerçekte F1.7 için tasarlanmış lensleri sırf daha iyi pazarlansın diye zorla F1.4 yapıp satmışlar.
Bunlar olayın teknolojik tarafı, bir de pratik fotografçılık tarafı var. Bir lensi F1.4 yapıp portre çekmeye kalkarsanız, alan derinliği o kadar daralırki konunun gözlerine odaklasanız, burnu bulanık çıkar, burnuna odaklasanız kulakları görünmez vs. malumunuz insanlar üç boyutlu yaratıklar, halı kilim gibi düz olsalar problem yoktu, en iyisi diafram F2.0 falan yapın, ışık yetersizse makinanıza uygun flaş edinin.
" Uzun lafın kısası mükemmel lensin tanımı, üstüne düşen bütün ışığı aynı yere odaklayan, gereksiz ışığı ise herhangibir yansımaya mahal vermeden süzen lens demektir. Böyle lens bulursanız, bana da haber verin. "
Aynen öyle .... Bir yerde güzel bir benzetme okumuştum - tüm lenslerin aslında bir "ödün" den ibaret olduğu / bir yerden ödün verdiği ile ilgili . Objektif , yatağa bir boy küçük gelen çarşafa benzetiliyor . Bir taraftan çekiyorsun - öbür uç açıkta kalıyor . Yatağın tamamını kapatması hiç bir zaman mümkün değil bu çarşafın .
İşte lenslerde olan aynı bu . Yapılan bir düzeltme , diğer yandan mutlaka bir şeyler götürüyor .
----------------
Kheer , f1.4 manuel lensi olan biri olarak o diğer topikle bahsettiğimiz testi yapsan ne iyi olur ( Piyango vurdu bak sana )
2 fotoğraf çekiyorsun şu meşhur lensle - ne olduğu önemli değil ama yeterli ışık olsun . İkisi de ISO 100'de veya aynı ISO'da . Hiç kıpırdatmadan aynı kadraj olması gerekiyor .
İlki f1.4 ve 1/500
İkincisi f 2.8 ve 1/125
Bu ikisi teoride birbirine eşdeğer pozlamalar . Ama iddia o ki , digital sensörler f1.4 ışığını algılıyamıyor . O nedenle ilk fotoğrafın , ikinciden daha karanlık çıkacağı iddiası var .
Fırsatın olursa tabi - çok da dert değil ...
#paperman' tarafından 30.11.2010 10:07:14 tarihinde düzenlendi.
Paperman,
Hevesini kursağında bırakmak gibi olmasın ama dikkat ettiysen "70lerin lensleri"nden falan bahsettim çünkü arkadaş Minolta SR-T-101 kullanıyor (1966'dan itibaren 10 yıl üretilmiş). Tabii bu senin suçun değil, tamamen alakasız bir başlıkta bundan bahsetmişti, orayı takip etmiyorsan, bunu bilmen mümkün değildi.
Eh kaldı vallahi kursağımda ...
Ben de profile filan bakmadım - Kheer eski Minolta'dan kalma 1.4 lensi Sony DSLR'de kullanıyor diye farzediyordum .
teşekkürler paperman.
aşağıda da belirttiğim gibi bu çekimleri minolta sr 101 analog makina ile yaptım.ne yazık ki bir dslr edinemedik hala.
test deyince aklıma şu takıldı.aynı testi elimdeki analog makinayla yapsam nasıl fotoğraflar görebiliriz.birbirine çok eşdeğer çekimler mi olur yoksa belirgin farklar görebilir miyiz?
ayrıca ortaya fark çıkarsa bunları nasıl yorumlamalıyız. f1.4 - 1/500 ve f 2.8 - 1/125 kombinasyonlarının tam birbirine eşit olmadığını mı yoksa lensten kaynaklanan bir durumla karşı karşıya olduğumuzu mu söyleyebiliriz.
Eski Minolta lensi ancak mercekli adaptörle Sony/MinoltaAF üzerinde kullanabilirsin. Araya mercek girdi mi fokal uzunluk da değişir, aperatür de, yapacağın test test olmaz.
Eski Minolta MC/MD lensler için tek gerçek dijital seçenek Olympus : http://www.rokkorfiles.com/olympus.htm
İnanılmaz ama bir sonraki sayfada (
http://www.rokkorfiles.com/olympus2.htm ) adam Rokkor 58mm F1.2 lens kullanmış, sen istedin F1.4, Allah verdi F1.2
#antika' tarafından 30.11.2010 13:19:16 tarihinde düzenlendi.
- 1
- 2
İlgili olabilecek konular
-
Dilekçe Nasıl Yazılır, Örnek Dilekçe
12 Kas. 2017, 18:40 prodersler
2189116 Eyl. 2018, 02:10
gs-erol -
Dilekçe Nasıl Yazılır, Örnek Dilekçe
13 Kas. 2017, 04:13 prodersler
0229713 Kas. 2017, 04:13
zbkdygn -
-
Canon Ve Nikon Tarafından Çekilen Örnek Videolar
10 Ara. 2016, 12:06 keytenkele
0154410 Ara. 2016, 12:07
keytenkele -
Canon Eos 5d Mark IV Örnek Görseller Yayınlandı
30 Ağu. 2016, 13:34 yalcinabi
2568828 Eyl. 2016, 16:30
afrikalı -
18-55 Mm Objektifle Çektiğim Fotoğraflarla Sergi Açılırmı
30 Tem. 2015, 14:15 boncukm
3210828 Ağu. 2015, 14:41
4mere -
Bayan Gece Kıyafetleri Örnek Resimleri
20 Haz. 2015, 14:59 prodersler
0184120 Haz. 2015, 14:59
zbkdygn -