Fotoğrafçılık Forumları
Nikon Fazla Pozlama Problemleri
Daha öncede bir çok kez konuşuldu bu olay.
Bende şikayetçı olanlardan biriyim aslında.
Bugün okudugum, paperman hocamın verdiği bazı bilgileri bundan sonra dikkate alacam.
Fakat yinede d7000 in gerçekten pozlama yaparken çok zorlayan bir model olduğuna inanıyorum.
Bundan önce d90 kullandım ve bu konuda böyle sıkıntılara düştüğümü hıc hatırlamıyorum yada kendi kuruntularımdan biri. Her neyse ben buraya bir kaç foto yüklemek istiyorum ve bu tarz açılarda ne yaparsam yapayım istediğim sonuc alamıyorum, acaba bende mi sorun yoksa sorun başka şeylerdemi birde siz bakarsanız sevinirim...
f/3,5
1/1000sn
ıso200
o.uzaklığı 18
f/4,5
1/640sn.
ıso200
o.uzaklığı 18
f/5.6
1/60sn
ıso200
o.uzaklığı 105
#carpediem1302' tarafından 20.11.2012 10:18:44 tarihinde düzenlendi.
Türkçe kullanma klavuzunda pozlama ile ilgili ne varsa oku ve incele. mutlaka bulursun.
Çok yüksek kontrast durumunda ideal pozlama diye birşey yoktur. Seçim yapmanız gerekir ya gölgeyi aydınlık çekersiniz yada ışığı karanlık.
Yolladığınız pozlar için manuel modu kullanmak tamamen zaman ve emek israfı. Makinanızın "spot metering" veya "center weighed" diye 2 modu var, bunlardan birindeyken makinayı pozlama için tercih ettiğiniz noktaya çevirirsiniz, AEL tuşuna basarsınız, AEL tuşu basılıyken kadrajı ayarlayıp çekersiniz.
Şimdi pozları tek tek yorumlayalım, sondan başa doğru :
3. Poz
Flaş kullanmalıydınız. Hava karardıysa "night portrait" modunda kullanabilirsiniz. Flaş kullanmak hem kontrastı azaltır, hem de WB'yi düzeltir.
2. Poz
Degrade filtre kullanmanız önerirdim ama bu durumda minareyi kadrajdan çıkarmanız gerekirdi. En doğrusu uygun ışığı beklemek.
3. Poz
Şeçim yapmanız gerekir, ya ağaçları silüet olarak alırsınız yada akşam olup gökyüzünün koyu mavi renk almasını beklersiniz.
Çok yüksek kontrastlı pozlarda hem aydınlıktaki hem de gölgedeki detayları aynı anda yakalamak gibi bir beklentiniz varsa film kullanacaksınız.
''antika'' tabiki hak veriyorum size ama ya makinenin ayarlarında bir sıkıntı var yada bende.çünkü daha önce kullandığım d90 da böyle bişey hiç yaşamadım.ben pozlarken resmen sıkıntı çekiyorum arttırıyorum olmuyor azaltıyorum olmuyor.4-5 defa çeşit yapıyorum pc ye yüklediğimde aralarından seçim yapıyorum ama en son bir bakmışım hepsini silmişim.Her neyse önerilerinizi mutlaka göz önünde bulunduracam.Sanırım öğrenmem gereken çok şey var.Herşey zamanla...
Oncelikle basligi " Nikon Fazla Pozlama Problemleri " diye degistirmeyi oneriyorum - bu konuya nereden gelindigini tam takip etmemis olanlar icin.
Baska bir topikte, Nikon DSLRlerin fazla pozlama (over expose ) problemine deginilmis , ben de bu konudaki tum yazilanlara ragmen cogu , kullanicilarin makina olcum sistemlerine hakim olmamasi kaynaklidir demistim. Nikonlarin pozlamasinda hata bulanlar da tartissin/fotograf eklesin diye konu buraya tasindi.
Gelelim tekrar fotograflara. Benim ve 1-2 kisinin de belirtigi gibi pozlama hatasi diye gordukleriniz , aslinda kullanici kaynakli. Ustelik 3 fotografin ikisinde, biraz eski modellerde mudahele etmeden oldugu gibi cektiginizde direk cope gidecek goruntuler, makinanin akilli yazilimi tarafindan kurtarilmis.
" 1.Fotoğrafta normalde otomatik modda çekseniz ağaçların sadece silüetini görürsünüz derken yani çok daha kötü bir pozlama mı olur demek istediniz. "
EVET ama bunu "otomatik mod" manasinda degil, baska - biraz eski nesil bir makinada oldugu gibi cekseniz demek istedim.
"2.Fotografta dinamik range dediğiniz olay tam olarak ne oluyor anlayamadım.Yani pozlama doğru, makine yapması gerekini yapmış ama dinamik range in daha fazla olan bi makine mi olması gerekiyor? "
EVET . Insan gozu ayri, makina sensoru ayri. Sizin gozunuz aralarinda atiyorum 15 stop isik farki olan objeleri ayni anda gorebilir. Makina sensoru 9-10 stop gorur denir - ise yarayani 6 stopu gecmez. Format ve pixel buyuklugu arttikca, dinamik range biraz iyilesir.
Fotografi, kendi gozunuzun degil, makinanin neyi gorebilecegini bilip, ona gore cekmeniz lazim. Siz ters isikta gozunuzu kisarak bakiyorsaniz, makinanin o kadrajin tamamini dogru pozlamasi soz konusu bile degil.
" Burada da sanırım çektiğim kişinin üstündeki renklerden dolayı makine yanılıyor anladığım kadarıyla.Bunu telafi için Pozlamayı biraz daha kısaltmam gerekiyor. "
Yuzden spot olcum almaniz en dogrusu . Ugrasamam derseniz elinizi objektifin 30-40 cm onune kadraji kapatacak sekilde koyun. Makina elinizdeki isigi okusun. Tabi sonra bu pozlamayi tasimaniz lazim.
Son bir not - Manuel pozlama yaparken AUTO ISO'ya dikkat. Auto ISO aciksa, istediginiz kadar ayarlari manuel yapin, makina ISO'yu yukseltip azaltmak suretiyle KENDI DOGRU BILDIGI POZLAMAYI yapar . Ayni kareyi 4-5 degisik Manuel ayarda cekip de bir turlu tutturamamanizin kaynagi bu olabilir.
Bu arada, pozlama telafisi govde ustundeki +/- dugmesine basarak ve tekerlegi cevirerek yapilir. Daha bunlara hakim olmadan, makinaya dogru pozlama yaptirmaniz haliyle zor zira en cok kullanilan ayarlardandir.
Sunu da not edelim, illa her gordugunuz kadraj dogru pozlanarak fotograflanabilir diye bir kural yok. Aksine, cogu kadraj ne yaparsaniz yapin dogru pozlanamaz. Fotografciligin buyuk bolumu - hatta en buyuk bolumu - dengeli/sorun olmayacak isiga sahip kadrajlari bulmak .
#paperman' tarafından 20.11.2012 05:24:11 tarihinde düzenlendi.
Sorulan,sorulardan çıkattığım sonuç bir çok arkadaşımızın en büyük
problemleri 1)Yabancı dil yetersizliği 2)teknik anlayış 3) Fotoğrafla ilgili terimlerin Japoncadan İngilizceye, İngilizceden Türkçeye tercümeden kaynaklanıyor.
Dahası saçma sapan terimler, kimse anlamıyor Çünkü biz ne fotoğraf
makinasını icad ettik nede fotoğfafla ilgili her hangi bir şey
geliştirdik. Çözüm: makinanın tarifnamesini ezberliyeceğiz ve deneyerek öğreneceğiz.
Biraz da çok boyutlu düşünmeyi öğreneceğiz.
Genelde bizim kültürümüzde RESİM yoktur,resim analize etmeyi bilmi
yoruz. devamı var
Bundan 50 sene önce kaç kişide foto.mak. vardı? Genelde Gayri müslim
vatandaşlarımızda vardı ve bu ınsanların yurtdışında akrabalarını devamlı ziyaret ettikleri gibi fot.mak. elekt.traş mak. haşir neşir
oldukları aşinadır. Yabancı dilde blirlerdi,tekniğin kapısını aça
biliyorlardı.Uzun lafın kısası BİLMEK GÜÇDÜR .
Bi
rilerinin nasırına bastıysam çok özür dilerim,öyle bir niyetim yok.
''Bu arada, pozlama telafisi govde ustundeki +/- dugmesine basarak ve tekerlegi cevirerek yapilir''
O kadarda değil hocam ya Bunları biliyorum.Okulda spor fotoğrafçılığı dersinde öğrenmiştim, sagolsun hocalarım öğretti.Yani bunu bilmeden böyle bir sorun olduğunu yada böyle birşeyden rahatsız oldugumu buraya yazamazdım.
Aslında sorunumun neden kaynaklı olduğunu farketmeye başladım ama tek cevap alamadığım şey d90 kullanırken pozlama değerini 0 a getirerek çok rahat gayet doğru pozlanmış fotoğraflar çekebiliyordum, extrem durumlarda bir stop aşağı veya yukarı yaparak fotoğrafı kabul edilebilir yapabiliyordum ama bu D7000 çok daha zor geldi bana çok uğraşıyorum sanırım sensör hassasiyeti ışığı algılama hassaiyeti ve buna neden olabilecek başka ayarların d90 a göre daha farklı olmasından kaynaklanıyor.
Sanırım benim en büyük yanılgıya düştüğüm bölüm gözümün gördüğü gibi çıkacağını düşünmemdi...
Ben de ihtimal veremedim poz telafi ayarini bilmemenize ama Ercan Bey ile israrla yazismalardan o anlam cikiyordu. Aranizda bir yanlis anlama oldu herhalde.
D7000'in pozlama algoritmasinin eski modellerden farkli oldugu soylenir. D90 ile fark belki ondandir. Yine de ana kurallar bilindikten sonra - biraz da makinanin huyu/suyu hangi durumda ne yaptigi ogrenildinde , sorun kalmayacaktir eminim.
Aynen hocam yanlış anlaşılma oldu.Ben onu ayrı bir mod veya özellik felan sandım.Meğer bizim bildiğimiz ön ve arka tekermiş
Evet gerçekten bir önceki makinemle çok farklılar.Zamanla düzeltecez artık hocam.
Saygılar..
#carpediem1302' tarafından 20.11.2012 16:58:42 tarihinde düzenlendi.
" d7000 de pozlama sorunu var, bu bir gerçek, bunun ışık ölçümünü bilmekle noktasal ölçümle ortalan ağırlıklı ölçümle matrixle vs... ile alakası yok her zaman sürpriz yaratabiliyor, tripodla sabitle tek noktadan ölçüm al spot ortala alan ağırlıklı veya matrix 10 tane çekim yap bu değerler bile birbirini tutmayabiliyor bu durumdayken aynı objektifi sök tak tripoddan hiç indirmeden bakıyorsun over expose lu yerler normale dönmüş veya tersi. yani bu makinadaki en büyük sorun hiçbir zaman stabil çalışmaması hem odakta hemde ışık ölçümünde gerisi hikayedir benim gözümde bir sürü makina kullandım veya denedim d7000 her zaman tekrar tekrar kontrol gerektiriyor çektiğinizi diğer makinalarda bu drece stabil olmayan bir durum yok.. Bunun ışık ölçümünü bilmekle de pek alakası yok kesinlikle.. d7000 sürpriz makina doğru noktasal ölçüm almayı bilmekte değil sorun .. LCD den bakmak her zaman çözüm değil anlayamayabiliyorsunuz lcd de bilgisayarıda her yere taşıyıp her çekimde bakacak halimiz yok malesef. BU MAKİNA STABİL ÇALIŞMIYOR.. HER KONUDA BU BÖYLE. TRİPODLA SABİTLE AYNI YERDEN ÖLÇÜM AL 100 Çekim yap tamamen farklı sonuçlar çıkıyor... bunun bilgiyle alakası kesinlikle yok bence... "
Bu konuda bu kadar problem yasandigina gore D7000 pozlamasinda bir seyler farkli / kimine gore hatali. Ama neden boyle oldugu konusunda bir takim aciklamalar var; sonucta yukaridaki orneklerdeki gibi normalde objeler karanlik - hatta siluet - cikacak durumlari kurtariyor . Asil problem MATRIX modda duz manzara cekimlerinde gibi - sonra deginecegim.
Spot/tek nokta olcumde bile yanilma konusuna gelirsek ... Biliyorsunuz secili AF noktasinin pozlamaya etkisi buyuk ( tek noktanin yaniyor olmasi makina spot olcum yapiyor demek degil - yanan nokta civarindan matrix aliyor da olabilir . Makina spot olcum ve Single fokus'a ayarli olmali ) . Tek diyecegim, gormeden inanmam . Makina yukarida yazdigim secimler yapili iken tek noktadan okursa her zaman ayni olcumu vermek zorunda. Vermiyorsa, ornegini ekleyin , bakalim derim.
" LCD den bakmak her zaman çözüm değil anlayamayabiliyorsunuz "
"Her zaman cozum - "Highlights" ozelligi aciksa. Patlayan yerler, her zaman yanip sonerek gozukuyor. Dogru pozlamamda en buyuk katki bu ozelliktendir.
Patlama noktasinin hemen alti da digital fotografcilikta %90 durumda dogru pozlamayi veriyor - dinamik range'in azligindan / her zaman bir yerlerin cok koyu kaliyor olmasindan.
Ekteki video ( 2. ve 3. olan ) D7000 ve 7D pozlama sistemlerini orneklerle kiyasliyor. Esas sikayet kaynagi olan dinamik range'in dar oldugu dusuk kontrastli manzara cekimlerindeki durum gayet guzel aktarilmis. D7000'in JPEG fotografinin gercekten fazla pozlanmis gozuktugunu ( 7D'nin de bir o kadar az pozladigi ) , ama RAW dosyasinin highlights patlama noktasinin hemen altinda kalarak daha fazla elastikiyet ve dusuk gurultu dogurdugunu savunuyor ( daha akilli bir algoritm ile ) . Sadece JPEG cekenlerin - RAW isleme yapmayacaklarin - sikayetci olmasini ise dogal karsiliyor.
TIKLAYIN
Genelde tum makinalarin yanilip karanlik biraktigi kar manzaralarinda ise, tam patlama noktasini esas alan D7000 cok iyi sonuc vermis.
Kiyaslamanin MATRIX olcum icin oldugunu hatirlatayim. SPOT secimde fazla pozlama bahsedilen bir sikayet degil. Zaten %100 pozlama tutarliligi icin , spot metreleme yapmak zorundasiniz. Matrix sistemler, her zaman her makinada ( benim D300 de dahil ) yanilmaya acik.
Herkes makinasinin pozlama ozelligini/huyunu/suyunu biraz bilmek zorunda. Ben matrix modda aydinlik gokyuzu olan bir manzarayi cektigimde nasil cikan sonucun karanlik olacagini veya uzerinde kar olan bir tepe varsa patlayacagini biliyorsam, D7000 kullanan biri de hangi durumlarda makinesinin matrix olcumde yanilabilecegini bilecek.
#paperman' tarafından 25.11.2012 23:04:15 tarihinde düzenlendi.
İlgili olabilecek konular
-
-
Nikon F55 Türkçe Kullanma Kılavuzu
06 Ağu. 2006, 19:27 tekin43
3325212 Nis. 2023, 13:15
sametcan97 -