paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Hangi Havada Manzara Fotoğrafı Çekilmez

Yeni başlayanlara yaptığım eleştirilerin büyük bir bölümünü , fotoğrafın çekildiği hava şartlarının o kare için uygunsuzluğu oluşturuyor .Teşekkür dışında az da olsa “ ne yapalım yani,bu havada resim çekmeyelim mi ? ... Gelmişiz bir kere “ veya “ sizin bu sitede gördüğünüz canlı renkli tüm fotoğraflar photoshop eseri . Benimki en azından doğal “ tarzında yanıtlar geliyor...

Öncelikle belirteyim , yazacağım konu sadece yolun başındakileri ilgilendiriyor . Aynı konu 10 fotoğrafçılık kitabının 9’unda var...Bu sitede de belki önceden onlarca defa hakkında yazılmış , çoğumuz tarafından tamamen bilinen bir konuyu tekrar ediyor olacağım . Buna rağmen , aynı hatalarla Netfotoğraf’a yüklenen başlangıç hatta bazı orta seviye fotoğrafların çokluğunu görünce , ben de bir şeylar karalayayım,dedim .

Ideal mavi gökyüzü renklerinden ve netliğinden uzak, parlak gri diyebileceğimiz renkte veya puslu / nemli havalardaki MANZARA fotoğraflarında – özellikle GÖKYÜZÜNÜ de dahil edenlerde – İSRARCI OLMAMAK gerek . Çekim anında veya sonrasında bir takım programlarla ne yapılırsa yapılsın , başarılı bir sonuç mümkün olmuyor . Kimseye bu havada deniz/göl/boğaz/gökyüzü manzara resmi çekmeyin demiyorum ( nasıl olsa bedava ) ama çekenlerin çıkacak sonuçlardan fazla bir şey beklememeleri gerektiğini bilmelerinde yarar var .

Renksiz veya beyaza yakın parlak gri gökyüzü ile kadrajlanmış fotoğraflarda problem bir tek renklerin donukluğu değil. Mavi bir gökyüzü ile onun altında yer alan tabiat, ışık değeri olarak birbirine yakın. Ufak tefek pozlama telafileriyle hem gökyüzünün hem de kadrajdaki diğer objelerin detayları sorunsuz yakalanabilir. Parlak gri /beyaza yakın havalarda ise, gökyüzünün ışık değeri diğer objelerden 2-4 stop farklı olabiliyor . Bu durumda gökyüzü beyaz olarak patlamasın diye pozlandığında,çekilen manzara karanlıkta kalıyor. Detaylar belli olsun diye de yerdeki objelere göre yapılan pozlama sonucunda ise gökyüzü çok parlak kalıp,patlıyor ve göz alıyor.

Sadece hava durumunun etkisini görsel olarak ispatlaması açısından aynı yerde değişik hava koşullarında çekilmiş iki fotoğraf ekledim . Fotograflar rasgele cekilmiş , RENKLERDEKİ FARKLILIĞI göstermesi dışında bir özelliği , fotoğraf değeri yok .



Yukarıdaki fotoğraf gökyüzünün masmavi olduğu bir günde çekilmiş . Manzara veya gökyüzünü kapsayan fotoğraflar için şartlar ideal ... Hiç bir pozlama telafisi yok , renkler makinadan çıktığı gibi ...Fotoğrafı ben de çekmiş olabilirim , o an makinamı kullanan makina tutmayı bilen herhangi biri de . Saat güneşin tepede olduğu,fotoğraf için ideal sayılamayacak 13:00 civarı .





Bu da aynı noktada , farklı bir günde çekilmiş bir fotoğraf . Ters ışık değil , saat 16:00 civari ve güneş sol omuz hizamin da arkasinda .Özellikle kötü çekilmiş değil ; hatta doğru pozlama için uğraşılıp , telaffili pozlamalar da denenmiş 5-6 fotoğraftan en iyisi diyebilirim . Görüldüğü gibi havada hiç bir renk yok . Karaktersiz bir şekilde parlayan göl ve gökyüzünü iyice patlatmamak için de dağlık,ağaçlık alan hak ettiği şekilde pozlanamamış.. Havadaki pus / nem sonucunda tepelerde,ormanlarda detaylar/renkler iyice bozulmuş. Aynı kadraj ve kareyi Ara Güler de , Ansel Adams da çekse sonuç çok farketmez . Biraz PC müdahelesi yapılabilse bile bu kareyi çöpe gitmekten kurtaracak bir çözüm yok gibi .

Halbuki , gökyüzünden feragat edilip , gölün parlamayan kısmına yönelinse , değişik kadrajlarla değişik efektler yakalamak mümkün .


Yorumlarımda hep tekrarlıyorum . Bir digital sensorden çok daha hassas ve gelişmiş olan gözünüz , renksiz/parlak gri/puslu bir havada tonları görmüyorsa , dinamik range’i çok daha düşük olan makina sensörünüzün , o renkleri bulup görmesini beklemeyin . Gözümüz aynı anda çok açıktan çok koyuya belki 10 belki daha fazla f-stop değerinde değişik tonları görebiliyor . Fotoğraf makinasında ise, aynı renkleri görebilmek için belki 3 ayri pozlamada 3 ayrı kare çekmek gerekiyor .

-------

Yukarıda bahsettiğim puslu/açık gri havalarla , bulutlu olmasına rağmen yüksek kontrastli renkler veren çok keskin/net hava şartlarını karıştırmayalım - veya bulutların kendisinin konu olabileceği fırtına öncesi/sonrası anları ...


Manzara fotoğraflarına uygun olmayan hava koşullarında ne yapılması ve ne tür fotoğrafları yönelinmesi gerektiğini , yine örnekler ile ekleyeceğim bir sonraki yazıya bırakıyorum



#paperman' tarafından 19.04.2010 23:21:59 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 20 Nisan 2009, 01:42 - İp: 96.***.**9.175
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

O fotograflari manzara kategorisine almak zor; arkadas da cevap yazmadi - neleri kastettigini bilmiyorum.

 

Tarih: 3 Mart 2014, 01:10 - İp: 96.***.**5.17
ferhatatasoy
ferhatatasoy (üye)
Ankara / Amatör

o kadar güzel bi konuya el atmışsın ki ustam. mükkemmelsin çok doğru. ben ilk zamanlar bu yüzden makinayı yerden yere vuruyordum berbat çekiyor diye. ki benim gözümde öle görüyorki makine neyapsın ) daha fazla bilgi bekliyoruz sizden

 

Tarih: 6 Mart 2014, 13:56 - İp: 83.***.**2.143
dilbaz
dilbaz (üye)
İzmir / Amatör

eklediğiniz fotoları inceleme şansım olmadı ama yazınızın içeriği oldukça önemli ipuçları ve bilgilerle gayet doyurucu olmuş. Emeğinize bereket, elinize sağlık, teşekkür ve selamlarımı gönderiyorum sayın paperman!

 

Tarih: 28 Nisan 2014, 11:39 - İp: 212.***.**9.252