ozgurozkan
ozgurozkan (üye)
Ankara / Amatör

Fotoğraf Transfer Yöntemleri

FOTOĞRAFIN HERHANGİ BİR YÜZEYE TRANSFER EDİLME YÖNTEMLERİ

Bu konuda en yaygın olan dört yöntemi ele alacağım. Diğer bir çok yöntem var ancak en başlıca bu dört yöntem işimizi göreceği için diğer yöntemleri şimdilik bir kenara bırakacağım.

1- SUBLİMASYON YÖNTEMİ (SUBLİMASYON TRANSFER):

Bugün hem profesyonel fotoğrafçılık, hem reklamcılık hem de tekstilde en çok kullanılan yöntemdir.

Yöntem:
Transfer edilecek görüntü ters (mirror-horizontal flipped) olarak baskıya hazırlanır. Sublimasyon mürekkebi ile doldurulmuş kartuşlardan, sublimasyon transfer kağıdının baskı için olan yüzeyine basılır. Her printer bu mürekkeplere uygun değildir. Epson bu iş için en uygun olan markadır. Sublimasyon mürekkeplerinde ucuza kaçmamak gerekir. Aksi takdirde hortumlu olan yazıcılarda tıkanmalara neden olabilir.

Baskı alındıktan sonra, basılı yüzey transfer edilecek yüzeye bakacak şekilde yanmaz bantlarla yapıştırılır. Transfer kağıdının üzerine 80 gr veya 100 gr kağıt konarak korunur. Ardından kağıda 200-250 derece sıcaklık yüzeyin her noktasına eşit dağılacak şekilde verilir. Sıcaklık ile beraber basınç da gereklidir. Bu iş için fotoğraf stüdyoları pres kullanmaktadırlar. Ancak amatör işlerde ev ütüsü kullanılabilir (max ayarda). Ancak ütü kullanırken iyice bastırmak gerekir.

Yöntemin handikapları:
En önemli handikabı maliyetli olmasıdır. Maliyet (profesyonel ve amatör işler için) görecelidir ve handikaplar ekstra maliyetle giderilebilir veya etkisi azaltılabilir. Sublimasyon mürekkep maliyetleri 100 ml tüp başına 17-30 Tl arasıdır.

Promosyon olsun, ücretli olsun bu yöntemle ekstra ürün sunan stüdyoların müşterileri etkiledikleri tartışmasızdır. Fotoğraf kalitesi (ışıklandırma, kompozisyon ve saire bağlı) eksikliklerin bu yöntemlerle sunulan ekstra ürünlerle kamufle edilmesinin meslek etiğindeki yeri başka bir tartışma konusudur.

İkinci handikap yüzey girinti çıkıntısı karşısında görülür. Isı presi demir yüzeyli olunca, yüzey eğimli veya girintili çıkıntılı ise mürekkep eşit dağılmaz. Kupalar üzerine baskı yapmak için özel “c” şeklinde presler vardır ve hatta combo set denilen setler ile değişik yüzeylere baskı yapılabilir. Bunun yanında “3D pres” ile her türlü yüzey pürüzü sorun olmaktan çıkar ancak bu aletin maliyeti 3.000 TL civarındadır.

Yöntem renkli ve siyah beyaz baskılara uygundur.

Kumaş üzerine yapılacak baskılar için uygulanabilecek şu anki en iyi yöntemdir. T-shirt üzerine baskı yapan stüdyolar bu yöntemi kullanır.

Ahşap, mdf, metal veya porselen yüzeylerde, transferin ardından 3-4 kat mat veya parlak vernik kullanılırsa baskı çok uzun bir dayanıklılık ömrü kazanır.

Su değecek, yıkanacak yüzeylerde ise 10 kat vernik veya sırlama yapılarak baskı ömrü uzatılabilir.

2- Dekupaj Yöntemi:
Hobi amaçlı işlerde en çok kullanılan yöntemdir. Bugün herhangi bir hobi markete gittiğinizde yüzlerce çeşit hazır dekupaj resmi ve dekupaj peçetesi bulabilirsiniz.

Yöntem:
Görüntü dosyası, normal şekliyle lazer veya termal printer ile basılır. Burada dikkat edilmesi gereken şey printerin mürekkepli olmaması gereğidir. Çünkü daha sonra yapılacak tutkallı işlemde mürekkep fırça darbeleri ile dağılmaktadır. Eğer yazıcınız mürekkepli ise, renkli fotokopi ile görüntünüzü lazer çıktısına çevirebilirsiniz. Bir diğer önemli nokta kullanabildiğiniz kadar ince kağıda baskı yapmaktır, zira kağıt kalınlaştıkça baskı yüzeyinde yapılan iş o kadar belli olmaktadır.

Çıktı alındıktan sonra kağıdın yapıştırılacağı yüzeye ince bir kat dekupaj tutkalı sürülür. Ardından kağıt hava kabarcığı bırakmayacak şekilde yukarıdan hafifçebırakılarak yavaşça yapıştırılır. Daha sonra üzerinden bir kat dekupaj tutkalı çekilir.

Daha sonra yapıştırılan fotoğrafın yüzeye tamamlanması yapılır. Bunun için yanlardan tamamlama boyası, antik eskitme veya çatlatma en çok uygulanan yöntemlerdir. Bir diğer yöntemde, fotoğrafta bulunan ve fotoğraftan ayrılmaya müsait bir imge başka bir çıktıdn alınıp kesildikten sonra hamur kabartma ile seramiğe çevrilerek seramik parçanın fotoğraf üzerindeki yerine yerleştirilmesidir.

Yöntemin Handikapları:
Yöntem son derece ucuz maliyetli olmasına rağmen bayağı eksik yönü vardır. Öncelikle yüzeye kağıt olduğu gibi yapıştırıldığı için illüzyonik bir yönü yoktur. Çok iyi kamufle edilmesi gerekir ki bu da ileri düzeyde boyama, çatlatma ve sair artistik yöntemlere vakıf olunması gereği anlamına gelir.

Diğer bir handikabı ise, transparanlığa elverişli değildir. Yani fotoğrafı basılacak yüzeyin üzerinde overlay göstermek mümkün değildir. Fonla konunun iyi ayrıştığı kontrastlı fotoğraflarda elişi makasıyla oyarak bu sağlanabilirse de buna uygun resim sınırlılığı ve bu yöntemin uzun uğraşı gerektiren can sıkıcı yönü nedeniyle pek tavsiye etmem.

3- Transfer Yöntemi (Elişi transfer):

Zor ve vakit alan bir yöntemdir. Ancak özellikle siyah beyaz olsun diğer duotone olsun yüksek kontrastlı işlerde iyi artistik sonuçlar alınabilmektedir.

Yöntem:
Fotoğraf MÜREKKEPSİZ yazıcıdan ters (mirror) olarak basılır. Basılacak yüzeye ve kağıdın basılı yüzeyine ince katlar halinde transfer tutkalı (hobi marketlerde satılır[açık ve koyu yüzeyler olarak]) sürülür.

Hava kabarcığı bırakmadan foto yapıştırılır. Basılı kağıtın baskısı yüzeye bakmalıdır. Hava kabarcığı kaldıysa bir iğneyle patlatabailirsiniz. Foto kurumaya bırakılır.

24 saatlik beklemeden sonra, kağıt bezle ıslatılır ve aynı vücuttan kir ovalar gibi kağıt ovalanarak inceltilir. Yeterli saydamlık ve parlaklık sağlanıncaya kadar ovalama ve soyma işi devam ettirilir.

Sonuçta fotoğrafın altındaki yüzeyin desenlerini de gösteren overlay bir iş çıkmış olur. Özellikle güzel desenleri olan masif ahşap üzerinde siyah beyaz fotoğraflarda oldukça etkileyici sonuçlar alınabilir.

Yöntemin Handikapları:
Çok ucuz bir yöntem olmasına rağmen, oldukça el becerisi ve el alışkanlığı ister. İlk yaptığınız işlerde, kağıdın tam yapışmadığı yerlerinin tamamen soyulduğunu göreceksiniz. Ayrıca renkli fotolarda fotoğrafın yumuşadığını göreceksiniz. Bunun nedeni mürekkebi emmiş katmanlardan sadece en alttakini yüzeye bırakmamızdır. Bu nedenle güçlü kontrast ve transparan kalmaya müsait fonları olan fotoğraflarda güzel sonuçlar verir. Fotoğrafta detayın az olması, ve imgenin güçlü bir şekilde fondan ayrılması gerekir. High key fotoğraflar bu iş için uygunken rembrand tarzı aydınlatılmış ve sair low key işleri tavsiye etmem. Doğru pozlanmış işleri hiç tavsiye etmem. Doğru pozlama yapılacaksa bile fon detayının olmaması fonun sade olması gerekir (tercihen sonsuz beyaz).

4- Selülozik Tiner Transferi

Karakalem efekti vererek çizgisel hale getirdiğiniz, diğer bir deyişle boyama kitabı tarzındaki siyah-beyaz fotoğraflarınızı desen haline getirmek amacıyla uygun ve tehlikeli bir yöntemdir.

Yöntem:
Fotoğrafınızı TONERLİ bir çıktı halinde alın. Toner bu işin olmazsa olmazıdır. Çıktı ters olarak alınmalıdır.

Kağıdın basılı yüzeyi transfer edecek yüzeyi öpecek şekilde yüzeye yapıştırılır. Kağıdın size bakan boş yüzeyine bir süngerle ve kesinlikle tampon yapmadan eşit basınçla selülozik tiner sürün. Alttaki fotoğraf görünür hale gelinceye kadar sürün. 15-20 saniye sonra kağıdı çıkardığınızda tonerin alttaki yüzeye geçtiğini görürsünüz.

Yöntemin Handikapları:
Selülozik tiner tehlikeli bir maddedir. Anında alev alır. Ayrıca tene temasında ve solunduğunda çok tehlikeli bir maddedir.

Bunun yanında ahşap üzerine desen alındıktan sonra desen yakılacaksa bu yöntemi hiç uygulamayın daha iyi. Çünkü buharlaşan toneri solumak akciğer kanseri olmanın en kolay yöntemidir.

Yöntem ancak monotone fotoğraflar için uygundur. Neticede fotokopi çıktısı basıcaksınız. Ve uyguladığınızda göreceksiniz ki toneri her tarafa eşit transfer etmek piyango işidir.


#ozgurozkan' tarafından 23.12.2013 00:18:08 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 22 Aralık 2013, 21:51 - İp: 46.***.**3.32
transfermatik
transfermatik (üye)
Edirne / Firma

Çok iyi bilgilendirici cevaplar olmuş teşekkür ederiz.

 

Tarih: 4 Mart 2014, 10:20 - İp: 88.***.**6.110
  • 1